Szanowni Koledzy,
wiecie może jaki powinien być rezystor bocznikujący żarówkę LED (w miejsce klasycznej 21 W), by oszukać kontrolę i nie paliła się ta pomarańczowa lamkpa o błędzie ? LED ma ok. 3 W mocy i oczywiście łatwo to obliczyć, ale może wiecie w jakim zakresie, np. 6-9 Ohm (moc 20W ) ? A może inaczej da się oszukać kontrolę ? Dzięki za ew. porady.
Wiem ze to pytanie o szczegóły techniczne, ale dam ci dobrą radę: nie kombinuj z oświetleniem, bo w razie kolizji to idealny pretekst dla ubezpieczalni na odmowę wypłaty odszkodowania!
Gerri, wywołałeś temat-rzeka, czyli co wolno w sprawnym aucie (wszyscy mamy badanie techniczne). Oczywiscie klosze inne niż oryginalne Mercedesa, z brakiem homologacji EU to dyskwalifikacja, żarówki analogicznie, a nawet inne żarówki niż przewidział producent (np. inny korpus). Oświelenie LEDowe tablicy rejestracyjnej to przykład takiego wykroczenia i tu zapewne Ubezpieczyciel zablokuje roszczenia poszkodowanego. Ja jedynie chcę ograniczyć wytapianie plastikowych gniazd żarówek stop-u, ponosząc - jak słusznie piszesz - pewne ryzyko.
chcę ograniczyć wytapianie plastikowych gniazd żarówek stop-u, ponosząc - jak słusznie piszesz - pewne ryzyko.
No tak - problem jest znany i nie tylko w tym modelu Mercedesa, ale w zasadzie we wszystkich z tego okresu. Wytapia się nie tylko styk oprawki, ale również "osiada" pod wpływem temperatury wywołanej przepływem prądu styk w korpusie lampy.
No więc po kolei:
1. Zastosuj "ledówkę" najnowszej generacji, z mocnymi diodami - np. COB lub w ostateczności SMD.
2. Koniecznie lampka musi mieć dookólny rozsył światła żeby wykorzystać również światło odbite od odbłyśnika - żeby lampa stop emitowała światło całą powierzchnią klosza - a nie tylko miejscowo, z punktu gdzie zamontowany jest zamiennik.
3. Sprawdź próg wykrywania błędu przez ten obwód w aucie. Przykładowo wsadź w oprawkę żarówkę 10W i równolegle podepnij swoją LED i sprawdź, czy błąd występuje. Może się okazać, że nie jest konieczne stosowanie "mocnego" opornika i wystarczy sporo słabszy.
4.Poszukaj na Allegro lampki nie generującej błędu - powiesz co to zmieni, skoro przez oprawkę popłynie ten sam prąd, co w przypadku żarówki. Nie do końca - ten prąd jest zazwyczaj mniejszy (w granicach wykrywalności sterownika), poza tym taki LED się nie nagrzewa i nie ma zwiększonego poboru prądu w momencie zapalania jak w przypadku klasycznej żarówki. To może wystarczyć.
5.Przybliżone wyliczenie:
Lampka ma 3W, czyli 21-3 = 18W - tyle trzeba "skompensować"
P=UxJ czyli J=U/P
P mamy 18W
U mamy 14V
Czyli 18/14 daje ok. 1,3A
Jest to prąd, jaki musimy puścić przez bocznik żeby pozbyć się błędu.
Stąd prawo oma R=U/J
U mamy znowu 14V
J sobie policzyliśmy i wynosi 1,3A
Czyli 14/1,3 = ok. 10 omów
Można to policzyć szybciej, ale robie to "na piechotę" dla lepszego zrozumienia.
Moc wydzielana na oporniku to wykazane wcześniej 18W. (przy pracy ciągłej)
Ponieważ jednak lampy stop są używane impulsowo można zastosować opornik o mniejszej mocy.
6.
Tollo napisał:
Oświelenie LEDowe tablicy rejestracyjnej to przykład takiego wykroczenia i tu zapewne Ubezpieczyciel zablokuje roszczenia poszkodowanego
He, he - akurat w tym przypadku sie mylisz, bo aktualnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Komunikacji kwalifikuje niehomologowane lampki oświetlenia tablicy rejestracyjnej jako tzw. "usterkę drobną" nie mającą wpływu na wynik przeglądu rejestracyjnego.
Dobry skrypt napisałeś Geri dla każdego, który zderza się z problemem wadliwych świateł stopu. W lampach starszych SLK gorący korpus żarówki i jej malutka bańka (a to 20 Wat !) deformuje plastikowe gniazdo-co za tym idzie mały styk, który zaczyna się wypalać -> błąd systemowy żarówki - mimo że żarówka jest ok. Osobiscie obsadkę żarówki połączyłem z lampą dwoma przylutowanymi kablami, dłg rzędu 10 cm. Ale te 20 W dalej grzeje lampę, stąd LED, bo wtedy rezystor bocznikujący może grzać blachę (albo wodę ). Kolejna wada bocznika: LED jakoś padnie, a system tego nie wykryje. Niestety, 10W to za mało-dalej błąd. A żarówki LED "no error" mają po prostu wbudowany rezystor i tak samo grzeją jak te klasyczne. Mam rozwiązanie ekologiczne: NIE JEŹDZIĆ PO MIEŚCIE !
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa SLK ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.