Mam SLK z '99 i ostatnio zacząłem zauważać problem z obrotami wentylatora nawiewu kabiny.
Otóż powiedzmy, że auto nie porusza się, pokrętło ustawione jest np na 4, a obroty "falują". Albo bardziej wentylator przełącza się pomiędzy pozycją 1 i 4 i cały czas zmienia siłę nadmuchu. Chyba tylko ustawienie pokrętła na 5 powoduje, że obroty (jeśli już się zmienią) nie "falują". W zasadzie to samo dzieje się też podczas jazdy.
Czy ktoś miał z tym do czynienia?
Czy to oznacza, że zużył się potencjometr i trzeba pomyśleć o wymianie?
Jeżeli tak, to co najlepiej wymienić, jakiś element, czy cały panel? _________________ Pozdrawiam,
DonAndress
Re: ( Mercedes klasa SLK ) Pokrętło i "falujące" obroty wentylatora nawiewu
Miałem podobny problem i to powinien być rezystor dmuchawy, odpowiedzialny często za wariowanie dmuchawy. Czyli to http://allegro.pl/mercedes-slk-r170-96-04-rezystor-opornik-dmuchawy-i7281298354.html . Jak się tam dostac ? Dosyć łatwo pod nogami pasażera czyli pod schowkiem, szukamy śruby i zdejmujemy zaślepki plastikowe. Następnie bierzemy latarkę patrzymy od dołu w kierunku schowka i widzimy kolejną plastikową pokrywę/zaślepkę za którą właśnie znajduje się dmuchawa. Najpierw odłączamy elektrykę czyli jeden (trójżyłowy) konektor odpinamy, następnie odpinamy takie 2 białe plastikowe zawleczki po bokach tej pokrywy i już widzimy dmuchawę od dołu. Dmuchawa jest przykręcona na 3 śrubki od dołu (chyba torxy) jak wykręcimy to dmuchawa wypada na ręce. Wyciągamy i wymieniamy ten rezystor "jeżyk" i powinno hulać. Jężyka łatwo wymienić 2 przewody i kilka śrubek. Bardzo duża szansa że to jest właśnie to, same pokrętła dmuchawy na środkowym panelu praktycznie się nie psują, za to jeżyki dosyć często po latach używania
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4810 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Wto 10 Kwi 2018, 21:55
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa SLK ) Pokrętło i "falujące" obroty wentylatora nawiewu
DonAndress napisał:
Hmm to jest rezystor? W sensie układ elektroniczny?
Wygląda troche jak kawałek aluminium.
Właśnie. Bo REZYSTOR (opornik) to jest zupełnie coś innego, niż pokazujesz na zdjęciu. W szkole podstawowej uczono, że rezystor to kawałek drutu oporowego zwinięty w kółko. Gdzie na obrazku masz jakikolwiek drut oporowy? To, co pokazujesz to REGULATOR ELEKTRONICZNY. Nie ma nic wspólnego (jeżeli chodzi o konstrukcję) z REZYSTOREM.
Nie wprowadzajcie zamieszania.
DonAndress napisał:
A wymiana musi być na taki sam element, czy można próbować z jakimś innym?
Większość elektronicznych regulatorów w Mercedesach z tego okresu działa na tej samej zasadzie - różnią się tylko kształtem. Chcąc zastosować inny musisz się liczyć z tym, że mogą być trudności z samym jego zamocowaniem. Niektóre z nich nie mają swojego radiatora (jeża) i oddają ciepło wyłącznie poprzez miejsce styku z obudową silnika dmuchawy - nie można o tym zapominać przy doborze dowolnego zamiennika.
Jeszcze słowo odnośnie diagnozy: regulator elektroniczny dostaje od panela sterującego sygnał do wysterowania. Na kabelku "komunikacyjnym" pojawia sie napięcie zależnie od pożądanych obrotów dmuchawy. Wystarczy je zmierzyć woltomierzem. Jeżeli napięcie sterujące faluje, to znaczy że błąd jest po stronie panela sterującego. Jeżeli napięcie jest stałe, a obroty silnika dalej fiksują, to możliwe, że winny jest wspomniany regulator. Ale nie tylko. Może być to wina silniczka (np. krótkie szczotki), może to być również wina słabego styku na zasilaniu silniczka - przewodzi/nie przewodzi i obroty sobie skaczą.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa SLK ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.