Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Wto 08 Maj 2012, 09:51
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
generalnie trzeba spuścić to co jest w misce, co będzie ok 3.5 litra i nalać dokładnie tyle samo nowego.
Reszta starego oleju jest niestety w konwerterze (sprzęgło hydrokinetyczne) i różnych kanałach, zaoworach hydrauliki.
Można wymienić cały olej odłączając rurkę powrotną do skrzyni która idzie z chłodnicy (nie rurkę wychodzącą ze skrzyni do chłodnicy).
i skierować ją do jakiejś sporej butelki, np baniak 5l.
Miska skrzyni musi być już zamontowana i zalana świezym olejem, odpalamy silnik i czekamy aż cały stary olej wypłynie , i zacznie wylatywac świeży.
Oczywiście podczas procesu trzeba cały czas przez lejek nalewać świeżego, nie da się tak szybko więc trzeba co pare sekund gasić silnik, dolewać oleju, odpalać, itd.
Odnośnie poziomu oleju.
Ten specjalny bagnet mierzy poprostu głębokość oleju w misce, ma dwa zakresy: dla zimnego i gorącego oleju.
Tak naprawdę wystarczy kawałek sprężystego drutu włożyć tak aby oparł się o dno miski i linijką zmierzyć poziom.
Tylko ile to ma być centymetrów dla W168? do różnych modeli mercedesa jest to inna wartość, mi ktoś powiedział że 3cm ale tak naprawdę nie wiem i sam szukam od paru dni w sieci.. Ostatecznie kupię ten bagnet.
Odnośnie wyboru oleju, to planuję zalać Mobil ATF320 , akurat mam już 3 litry , tylko muszę dokupić.
Jakby ktoś miał jakieś swoje porady sugestie to piszcie.
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sob 19 Maj 2012, 21:47
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Mam już specjalny bagnet do skrzyni 722.7 (5 biegowa) montowana w W168 i W414 (vaneo). Jak będę miał trochę czasu to zapodam fotkę z wymiarami.
Odnośnie oleju sprawa niestety nie jest prosta.
Wg Mercedesa do skrzyni 722.7 powinien być olej spełniający normę: 236.10.
Niby producenci i sprzedawcy różnych olei piszą że sprzełniają normy m.in. 236.10.
Nawet sprzedawcy oryginalnego oleju 236.14 Mercedesa piszą że jest kompatybilny z normą 236.10.
Problem w tym że Mercedes oficjalnie nie zatwierdził tych olei, mało tego, w tym dokumencie:
jest napisane nawet z wykrzyknikiem, aby do skrzyni 722.7 w modelu W168 stosować tylko olej spełniający 236.10 Mercedesa który oczywiście jest bardzo drogi..
Niestety nie wiadomo któremu zamiennikowi zaufać, bo to że spełnia normę wcale nie musi być prawda.
Nie wiem czy to kwestia lepkości oleju, czy jakichś dodatków które współpracują z materiałami ciernymi w tej skrzyni, albo właściwości dielektryczne, bo ta skrzynia właśnie ma elektronikę w środku.
Obecnie skłaniam się ku wyborze Valvoline Maxlife ATF który spełnia chyba najwięcej norm naraz, i to różnych producentów, ale nie spełnia 236.14 co możne oznacząć że jest bardziej zbliżony do 236.10.
Inna kwestia, czy może ktoś wie jakiego rozmiaru podkładka jest pod śrubą spustową skrzyni?
I która rurka wychodząca z chłodnicy jest powrotem do skrzyni? górna czy dolna?
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Pią 25 Maj 2012, 23:48
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
wrzucam fotki:
Czyli poziom na zimnego oleju: 1.5-2.5cm
poziom gorącego oleju: 4.5-6.5cm
IMO warto kupić taką miarkę (37zł allegro), zwykłego kawałka drutu nie da się włożyć do skrzyni, musi to być elastyczna linka.
Odnośnie mojego poprzedniego posta.
Już wiem dlaczego Mercedes nie zaleca stosować nowszych olei do skrzyni 722.7, mimo źe spełniają normę 236.10, poprostu są zarzadkie aby smarować mechanizm różnicowy, bo klasa A i Vaneo są przednionapędowcami.
Mobil ATF 134: 29.6 , 6.5 (spełnia normę MB 236.14, 236.10 i inne)
Maxlife ATF: 30.3 , 6.3 (spełnia normę MB 236.10 i masa innych)
Czyli ten Mobil i Maxlife spełniają normę 236.10, możemy je zastosować np w skrzyni 722.6 klasy E, bo to jest tył napęd, dyfer ma swój oddzielny olej.
Natomiast w przednionapędowcach klasa-A i Vaneo olej skrzyni musi smarować również mechanizm różnicowy (dyfer) stąd Mercedes napisał aby nie stosować tych olei w skrzyniach 722.7.
Jak widać wybór oleju wcale nie jest taki prosty.. Tzn wiadomo można wybulić kase na oryginał ale myślę że to straszne przepłacanie.
Wolę jednak dobrać jakiś olej który by gęstościowo był zbliżony do tego Shella S4 3403.
Narazie mój typ:
Mopar ATF+4: 33.24 , 7.51
Cena jest dosyć przystępna, i to jest naprawdę dobry olej, stosuje go w innym samochodzie. Ale niestety trochę to będzie eksperyment z Mercem.. (odpukać).
Jeszcze jest taki olej jak FEBI 22806 który też spełnia normę 236.10 i gęstościowo też zbliżony:
Febi 22806 31.8 , 7.1
natomiast producent pisze w specyfikacji że zgodny z DEXRON, a te oleje Mercedesa nie są czystymi dexronami, mają specjalne dodatki do tarczek sprzęgła, czyli tak samo jak ten Mopar który też nie jest zwykłym dexronem.
---------
edit: 29-05-2012
Najmniejsze opakowanie Shell S4 3403 jakie można dostać w Polsce to beczka 55 litrów za 1200zł, co wychodzi ~23zł za litr
dla porównania oryginał MB 236.10 A 001 989 21 03 : ~61zł za litr
Można sprowadzić z Niemieckiego sklepu 20 litrową bańkę Shell 3403 za 140 euro z wysyłką, co będzie ~650zł, czyli ~33zł za litr
Dołączył: 31 Sie 2009 Posty: 182 Skąd jesteś (miejscowość / region): warszawa Posiadane auto: Mercedes ML 270 CDI
Piwa: 0/6
Wysłany: Sro 13 Cze 2012, 20:57
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Poziom oleju w skrzyni mierzy się na pracującym silniku czy na wyłączonym ? Z tego co do tej pory wiedziałem z innych aut , mierzy się go na pracującym silniku wtedy pokazuje właściwy poziom. Jak się sprawdza na postoju to na bagnecie pokazuje , że jest go więcej niż powinno.
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sro 13 Cze 2012, 23:12
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Na pracującym silniku najpierw trzeba przełożyć dźwignię P-R-N-D i spowrotem tj: -N-R-P, następnie zmierzyć poziom. Tylko z tą temperaturą 70 stopni to trochę na oko.
Z tymi pomiarami poziomu to nie ma reguły, np w niektórych automatach hondy, trzeba zgasić silnik i w przeciągu 1 minuty zmierzyć poziom, co nieraz nie jest łatwe bo króciutki bagnecik jest bezpośrednio na skrzyni, kiepski dostęp.
Odnośnie wyboru oleju, to ostatecznie kupiłem oryginalny MB 236.10 w ASO, w cenie 58zł /litr. W sumie 8 litrów, niestety ciągle brakuje mi czasu, ale zapodam info jak poszło.
================================================
EDIT: 27.06.2012
jakiś czas temu już wyminiełem olej. W misce był fabryczny magnes ale bardzo słaby, wiec dołozylem drugi.
Odnośnie samej wymiany to robiłem tak:
1. spuściłem z miski, zeszło 2.7 litra, następnie ~.3 litra mi się jeszcze wylało gdy odkręciłem miskę
2. wymieniłem filtr, magnes , przykręciłem miskę (trzeba mieć torxy)
3. zalałem nowym olejem MB 236.10 , 3 litry
4. odkręciłem metalową rurkę na górze chłodnicy
5. do dziurki w chłodnicy włożyłem na wcisk rurkę igielitową o średnicy zewnętrznej 11mm (oznaczenie 8x1.5mm)
6. silnik uruchomiony, z tej igielitowej rurki zaczął wypływać stary płyn do butelki 5l która stała przed samochodem.
7. gdy wyleciało 3 litry, silnik został zgaszony i dolany świeży olej.
Właściwie to wystarczy , ale jeszcze więcej przepompowałem, zupełnie niepotrzebnie bo wtedy wylatywał już świeży olej.
Natomiast ustalenie prawidłowego poziomu wcale nie jest takie proste, np teraz na zimnym mam w połowie skali niebieskiej, a na gorącym tuż nad maximum czerwonej skali. Muszę jednak kupić ten termometr laserowy żeby mierzyć to przy odpowiedniej temperaturze tj 70-80^C.
Poniżej fotosy:
z 8 litrów oryginalnego płynu 236.10 (58zł /litr) zostało mi pół butelki.
Czyli trochę przesadziłem, na całkowite płukanie tak naprawdę. wystarczyłoby 6 butelek.
1. spuszczenie z miski 3 litry
2. wymiana filtra, zalanie nowego 3 litry
3. podłączenie rurki do chłodnicy, uruchomić silnik i na D poczekać aż wypluje 3 litry (albo gdy będzie słychać syfon, tzn miska pusta)
4. wlać 3 litry nowego, ale etapami, ze sprawdzaniem aby nie przekroczyć poziomu na zimno, najlepiej na początek ustalić poziom na MIN niebieski, bo olej już będzie trochę rozgrzany od ciągłych prób.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Co radzicie w kwestii wymiany oleju w skrzyni po 130000 km. Nasłuchałem się, że po tak późnej wymianie mogą być potem problemy i nikt gwarancji nie daje jak będzie potem działała skrzynia. Z drugiej strony oficjalnie MB zaleca wymianę oleju po 60000 km i potem już wcale.
Proszę o opinie na temat...
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Nie miałeś później problemów z szarpaniem skrzyni, przeskakiwaniem biegów?
Sprowadziłem sobie auto z takim samym przebiegiem jak ty, teraz wszystko jest w najlepszym porządku, ale wiem, że olej w skrzyni jest przepracowany. Z drugiej strony nawet autoryzowany serwis M-B nie daje mi gwarancji, że po wymianie oleju nie pojawią się jakieś negatywne skutki.
Walczę ze sobą i nie wiem czy to ruszać
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sro 05 Gru 2012, 08:55
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
W miarę zużywania się skrzyni z tarczek sprzęgłowych wyciera się pył który później jest zawieszony w oleju, i krąży w obiegu.
Ten pył zwiększa tarcie i jakby pomaga zużytym tarczkom, gdy wymieni się olej na nowy to może dojść do sytuacji że tarczki przestają trzymać i zaczynają się ślizgać bo świeży olej jest dla nich zaśliski.
Takie podstawy ma właśnie stwierdzenie aby nie wymieniać oleju w starym przepracowanym automacie. Zresztą czyta się o takich przypadkach.
Tak jak pisałem, w mojej misce olejowej zebrałem dosyć sporo szaro brunatnego szlamu, pewnie z tych tarczek. Oprócz tego były też
malutkie odłamki metalu, 1-3mm, tak jakby odszczypane od jakichś kół zembatych (?). Natomiast fabryczny magnes był dosyć słaby aby nawet je przytrzymać,
może z czasem stracił moc. Stąd dołożyłem neodymowy, bardzo silny.
Czy wymieniać musisz zdecydować sam, Twoje ryzyko.
Może są jacyś ludzie tutaj z branży mechaników i mogą się podzielić doświadczeniami, czy słyszeli o przypadkach awarii własnie po wymianie oleju i przy jakim przebiegu?
Mój głos na tak, zaryzykowałbym wymianę, oczywiście na oryginalny MB 236.10 żeby później nie żałować oszczędności.
Z chęcią wymieniłbym też we wspomaganiu bo mam czarny, ale praktycznie nie wiem jak bo do rurki powrotnej jest bardzo kiepski dostęp.
Napiszę tylko że kiedyś wymieniałem olej w samochodzie ze skrzynią hondy przy przebiegu 220tyś km, też pełne płukanie i nic się nie stało, a samochód
jest użytkowany typowo w mieście. No ale to podobno są niezniszczalne skrzynie.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Prośba do Kolegi bluevaneo o uaktualnienie historyjki obrazkowej.
Wrzucę później w manuale. Opis widzę chyba najdokładniejszy.
Dzięki _________________ Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
No tylko że to jest manual jak uszkodzić skrzynie, albo jak nie wymienić całego oleju. Nie można odpalać auta bez oleju w skrzyni, albo spuszczać go przez odpalenie bo wtedy pompa olejowa chodzi bez oleju i raczej nie działa to na nią za dobrze, wylanie z miski 2.5L to też nie jest sposób na wymianę, bo spora cześć oleju została w układzie. Jedyne mądre rozwiązanie to wymiana maszynowa "dynamiczna" z opróżnieniem całego układu. Taki wymiany jak opisana wyżej przysporzyły mi już nie jednego domowego mechanika z uszkodzoną skrzynią.
"Świeży olej jest za śliski" wymieniałem już olej w setkach skrzyń i jeszcze nigdy żadnej nie uszkodziłem, a stwierdzenie " wymienimy olej i padnie skrzynia" tyczy się tylko pseudo wymiany i ludzi, którzy nie mają o tym pojęcia, wleją nie ten olej, albo nie taką ilość.
Gdyby kolega widział coś o pracy skrzyni automatycznej było by to może bardziej pomocne, bo to właśnie olej przenosi moment z silnika na koła, pompa podaje olej do sprzęgła ono wytwarza ciśnienie które podawane jest do odpowiednich koszy gdzie ciśnienie oleju rozpycha te magiczne tarczki co powoduje zapięcie biegu, olej nic nie ściska, a jego brud powoduje właśnie zakłócenie działania zaworów i sterowania, oraz zmniejsza przepływ oleju np: przez filtr.
Magnes traci swoją moc gdzieś po 400latach, a nie chwycił tych opiłków bo nie są ferromagnetyczne, czyli nie są metalowe.
Guerii i ty czytałeś takie posty? I nic? Twoja teka nawet nie zadrgała, a do moich literowek to byś mi oko wydrapał. _________________ \'zpa\' Naprawimy każdego MERCEDESA www.mercserwis.pl - Sosnowiec
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Witam, byłem dziś w dwóch warsztatach chcąc wymienić sobie olej w skrzyni, pierwszy z nich otwarcie powiedział że boi się takich usług podejrzewając mnie że przyjechałem z padniętą skrzynią i chce ich potem naciągnąć na naprawę wmawiając że popełnili jakiś błąd podczas wymiany. Drugi warsztat zaoferował pomoc ale jej koszt to 400zł netto sama robocizna ponieważ materiały już zakupiłem. Do przeprowadzenia pełnej wymiany wymagają około 10l oleju. Niestety nie bardzo mnie stać na taki koszt z uwagi iż robocizna 400zł + olej 10l 350zł + filtr oraz uszczelka miski około 100zł.
Mój mercedes ma 80tys przebiegu, jest to autentyczny przebieg potwierdzony serwisem, był z Polskiego salonu w rękach jednego właściciela, powiem szczerze że trafiłem dość dobry egzemplarz. Jeśli chodzi o skrzynie to czasem podszarpie przy ruszaniu jak jest już dobrze rozgrzana, troszkę mnie to martw dlatego pomyślałem że może być to wina starego już oleju. Czytałem trochę na forum o tzw. wymianach sposobem domowym, rozumiem że jest to ryzyko ale tak jak mówiłem już wcześniej nie bardzo mnie stać na taką pełną wymianę bo jest to prawie 850zł a dopiero co wymieniłem cały układ hamowania na nowy bo już był zmęczony nawet nie był zużyty jak całkiem skorodowany, tarcze to chyba od nowości tam były bo jak przeczyściłem to były sygnowane znakami mercedesa. Proszę o rade, czy zrobić wymianę sposobem domowym z pomocą kolegi który wymienia sobie sam ale nie w mercedesie (renault megane skrzynia DP0) czy też odkładać pieniądze na wymianę w warsztacie o którym wcześniej wspomniałem.
Mam jeszcze pytanko odnośnie tej rurki powrotnej w chłodnicy, czy może ktoś podesłać jakiś rysuneczek która to rurka?
Mam jeszcze jedno pytanko może wydawać się dość śmieszne ale jak to mówią kto pyta nie błądzi.... czy jak spuszczę olej z miski, odkręcę ją, wyczyszczę, dam nowy filtr, zamontuję nową uszczelkę i przykręcę miskę na swoje miejsce to ilość starego oleju uzupełnię nowym olejem poprzez wstrzyknięcie go przez rurkę służącą do sprawdzania poziomu za pomocą bagnetu serwisowego?
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Pon 16 Mar 2015, 18:59
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Odnośnie szarpania skrzyni przy ruszaniu. To raczej nie jest związane z jakością oleju, tylko załączaniem się kosza pierwszego biegu. Po zatrzymaniu ta skrzynia chyba odłącza 1 bieg, czyli nie można po puszczeniu hamulca od razu dawać gaz, jak w innych automatach. Trzeba koniecznie zaczekać aż samochód sam zacznie się toczyć. Inaczej skrzynia szarpnie, tak jakby jakieś metalowe koła nie zatrybiały. Zjawisko się nasila przy podjeździe pod górkę, wtedy cierpliwie trzeba zaczekać. Takie są przynajmniej moje obserwacje.
Odnośnie samej wymiany to opiszę ponownie moją procedurę:
1. spuszczamy olej z miski, ok. 3 litry. Śruba spustowa: torx.5, podkładka miedziana M10. Śruby mocujące miskę też torxy ale większy rozmiar.
Właściwie to chyba zamiast odkręcać korek spustowy, można by od razu odkręcić całą miskę i ostrożnie zlać z niej olej.
2. wymieniamy filtr np VAICO V30-7421 lub MB A1683770395, dopychając do skrzyni, tak aby otwór zasysający nie znalazł się za blisko dna miski.
Fabryczny magnes A2202710098 jest bardzo słaby, więc dołożyłem drugi magnes neodymowy, jak na fotce wyżej, czyli z dala od elektrozaworów.
3. po przykręceniu miski nalewamy 3 litry nowego oleju MB 236.10 przez lejek włożony do rurki bagnetu.
4. Teraz pora na wymianę pozostałego oleju w sprzęgle hydrokinetycznym i chłodnicy.
Odkręcamy metalową rurkę na górze chłodnicy
5. do dziurki w chłodnicy wkładamy na wcisk przezroczystą rurkę igielitową o średnicy zewnętrznej 11mm (oznaczenie 8x1.5mm)
Drugi koniec rurki igielitowej kierujemy do pustej butelki obok samochodu.
6. Uruchamiamy silnik. W misce powinniśmy mieć już 3 litry nowego oleju, pkt.3
Podczas gdy silnik pracuje, trzymamy na hamulcu i przełączamy drążek na R ...D...P..
7. Czekamy aż z igielitowej rurki wyleje się ok 3 litry oleju, lub usłyszymy charakterystyczny dźwięk zasysania powietrza, tzn. w misce zabraknie oleju.
8. Szybko gasimy silnik !
9. Wyjmujemy igielitową rurkę z chłodnicy, przykręcamy z powrotem metalową. Nie za mocno, bo to jest połączenie stożkowe, tak aby nie uszkodzić gwintu.
10. Dolewamy do skrzyni 2.5 litra oleju, sprawdzamy poziom i ewentualnie dolewamy.
Ustalenie poziomu właściwie jest najtrudniejsze z całej operacji, bo na bagnecie bardzo ciężko widać nowy olej.
Ponadto poziom się zmienia w zależności od temperatury.
Teoretycznie do takiej wymiany powinno wystarczyć 6 litrów oleju. Można przepompować więcej, ale czy jest sens? Skoro pojemność całego układu to 5.7 litra wg Haynsa.
-------------------
Wymiary bagnetu, licząc od dna miski:
poziom oleju zimnego: 1.5-2.5cm.
poziom oleju gorącego: 4.5-6.5cm
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony 1, 2Następny
Strona 1 z 2
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.