Mercedes

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Idź do strony 1, 2  Następny
 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum MERCEDES Forum Strona Główna -> ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rudolfik

Czytelnik



Dołączył: 15 Paź 2011
Posty: 2
Skąd jesteś (miejscowość / region): pomorskie
Posiadane auto: mercedes a-170 2000rok cdi
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 15 Paź 2011, 21:08
Temat postu:

wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


jaka ilosc oleju wchodzi do automatycznej skrzyni biegów mercedes a-170 cdi 2000rok , i czy istnieje jakas miarka (bagnet ) poziomu oleju
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Wto 08 Maj 2012, 09:51
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


generalnie trzeba spuścić to co jest w misce, co będzie ok 3.5 litra i nalać dokładnie tyle samo nowego.

Reszta starego oleju jest niestety w konwerterze (sprzęgło hydrokinetyczne) i różnych kanałach, zaoworach hydrauliki.

Można wymienić cały olej odłączając rurkę powrotną do skrzyni która idzie z chłodnicy (nie rurkę wychodzącą ze skrzyni do chłodnicy).
i skierować ją do jakiejś sporej butelki, np baniak 5l.

Miska skrzyni musi być już zamontowana i zalana świezym olejem, odpalamy silnik i czekamy aż cały stary olej wypłynie , i zacznie wylatywac świeży.
Oczywiście podczas procesu trzeba cały czas przez lejek nalewać świeżego, nie da się tak szybko więc trzeba co pare sekund gasić silnik, dolewać oleju, odpalać, itd.


Odnośnie poziomu oleju.

Ten specjalny bagnet mierzy poprostu głębokość oleju w misce, ma dwa zakresy: dla zimnego i gorącego oleju.
Tak naprawdę wystarczy kawałek sprężystego drutu włożyć tak aby oparł się o dno miski i linijką zmierzyć poziom.

Tylko ile to ma być centymetrów dla W168? do różnych modeli mercedesa jest to inna wartość, mi ktoś powiedział że 3cm ale tak naprawdę nie wiem i sam szukam od paru dni w sieci.. Ostatecznie kupię ten bagnet.


Odnośnie wyboru oleju, to planuję zalać Mobil ATF320 , akurat mam już 3 litry , tylko muszę dokupić.

Jakby ktoś miał jakieś swoje porady sugestie to piszcie.
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sob 19 Maj 2012, 21:47
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Mam już specjalny bagnet do skrzyni 722.7 (5 biegowa) montowana w W168 i W414 (vaneo). Jak będę miał trochę czasu to zapodam fotkę z wymiarami.

Odnośnie oleju sprawa niestety nie jest prosta.

Wg Mercedesa do skrzyni 722.7 powinien być olej spełniający normę: 236.10.

Niby producenci i sprzedawcy różnych olei piszą że sprzełniają normy m.in. 236.10.
Nawet sprzedawcy oryginalnego oleju 236.14 Mercedesa piszą że jest kompatybilny z normą 236.10.

Problem w tym że Mercedes oficjalnie nie zatwierdził tych olei, mało tego, w tym dokumencie:


jest napisane nawet z wykrzyknikiem, aby do skrzyni 722.7 w modelu W168 stosować tylko olej spełniający 236.10 Mercedesa który oczywiście jest bardzo drogi..

Niestety nie wiadomo któremu zamiennikowi zaufać, bo to że spełnia normę wcale nie musi być prawda.
Nie wiem czy to kwestia lepkości oleju, czy jakichś dodatków które współpracują z materiałami ciernymi w tej skrzyni, albo właściwości dielektryczne, bo ta skrzynia właśnie ma elektronikę w środku.

Obecnie skłaniam się ku wyborze Valvoline Maxlife ATF który spełnia chyba najwięcej norm naraz, i to różnych producentów, ale nie spełnia 236.14 co możne oznacząć że jest bardziej zbliżony do 236.10.

Inna kwestia, czy może ktoś wie jakiego rozmiaru podkładka jest pod śrubą spustową skrzyni?

I która rurka wychodząca z chłodnicy jest powrotem do skrzyni? górna czy dolna?
Powrót do góry
zuh

Dyskutant



Dołączył: 29 Lut 2012
Posty: 93
Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubuskie
Posiadane auto: A160
Piwa: 0/1
Wysłany: Pią 25 Maj 2012, 22:07
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Jak możesz to wrzuć wymiary i fotki bagnetu Smile
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Pią 25 Maj 2012, 23:48
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


wrzucam fotki:


Czyli poziom na zimnego oleju: 1.5-2.5cm
poziom gorącego oleju: 4.5-6.5cm

IMO warto kupić taką miarkę (37zł allegro), zwykłego kawałka drutu nie da się włożyć do skrzyni, musi to być elastyczna linka.


Odnośnie mojego poprzedniego posta.
Już wiem dlaczego Mercedes nie zaleca stosować nowszych olei do skrzyni 722.7, mimo źe spełniają normę 236.10, poprostu są zarzadkie aby smarować mechanizm różnicowy, bo klasa A i Vaneo są przednionapędowcami.


Porównanie lepkości:

Type | Viscosity | @ 40C | @ 100C

Shell SPIRAX S4 ATF 3403: 33.0 , 7.2 (oficjalnie spełniający MB 236.10)

Mobil ATF 134: 29.6 , 6.5 (spełnia normę MB 236.14, 236.10 i inne)
Maxlife ATF: 30.3 , 6.3 (spełnia normę MB 236.10 i masa innych)

Czyli ten Mobil i Maxlife spełniają normę 236.10, możemy je zastosować np w skrzyni 722.6 klasy E, bo to jest tył napęd, dyfer ma swój oddzielny olej.
Natomiast w przednionapędowcach klasa-A i Vaneo olej skrzyni musi smarować również mechanizm różnicowy (dyfer) stąd Mercedes napisał aby nie stosować tych olei w skrzyniach 722.7.

Jak widać wybór oleju wcale nie jest taki prosty.. Confused Tzn wiadomo można wybulić kase na oryginał ale myślę że to straszne przepłacanie.
Wolę jednak dobrać jakiś olej który by gęstościowo był zbliżony do tego Shella S4 3403.

Narazie mój typ:
Mopar ATF+4: 33.24 , 7.51

Cena jest dosyć przystępna, i to jest naprawdę dobry olej, stosuje go w innym samochodzie. Ale niestety trochę to będzie eksperyment z Mercem.. (odpukać).

Jeszcze jest taki olej jak FEBI 22806 który też spełnia normę 236.10 i gęstościowo też zbliżony:

Febi 22806 31.8 , 7.1

natomiast producent pisze w specyfikacji że zgodny z DEXRON, a te oleje Mercedesa nie są czystymi dexronami, mają specjalne dodatki do tarczek sprzęgła, czyli tak samo jak ten Mopar który też nie jest zwykłym dexronem.

---------

edit: 29-05-2012

Najmniejsze opakowanie Shell S4 3403 jakie można dostać w Polsce to beczka 55 litrów za 1200zł, co wychodzi ~23zł za litr

dla porównania oryginał MB 236.10 A 001 989 21 03 : ~61zł za litr

Można sprowadzić z Niemieckiego sklepu 20 litrową bańkę Shell 3403 za 140 euro z wysyłką, co będzie ~650zł, czyli ~33zł za litr


Skolei
Powrót do góry
Reklama








Wysłany: Pią 25 Maj 2012, 23:48
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
rudiszubert

Stały Bywalec



Dołączył: 31 Sie 2009
Posty: 182
Skąd jesteś (miejscowość / region): warszawa
Posiadane auto: Mercedes ML 270 CDI
Piwa: 0/6
Wysłany: Sro 13 Cze 2012, 20:57
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Poziom oleju w skrzyni mierzy się na pracującym silniku czy na wyłączonym ? Z tego co do tej pory wiedziałem z innych aut , mierzy się go na pracującym silniku wtedy pokazuje właściwy poziom. Jak się sprawdza na postoju to na bagnecie pokazuje , że jest go więcej niż powinno.
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sro 13 Cze 2012, 23:12
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Na pracującym silniku najpierw trzeba przełożyć dźwignię P-R-N-D i spowrotem tj: -N-R-P, następnie zmierzyć poziom. Tylko z tą temperaturą 70 stopni to trochę na oko.

Z tymi pomiarami poziomu to nie ma reguły, np w niektórych automatach hondy, trzeba zgasić silnik i w przeciągu 1 minuty zmierzyć poziom, co nieraz nie jest łatwe bo króciutki bagnecik jest bezpośrednio na skrzyni, kiepski dostęp.

Odnośnie wyboru oleju, to ostatecznie kupiłem oryginalny MB 236.10 w ASO, w cenie 58zł /litr. W sumie 8 litrów, niestety ciągle brakuje mi czasu, ale zapodam info jak poszło.

================================================

EDIT: 27.06.2012

jakiś czas temu już wyminiełem olej. W misce był fabryczny magnes ale bardzo słaby, wiec dołozylem drugi.
Odnośnie samej wymiany to robiłem tak:

1. spuściłem z miski, zeszło 2.7 litra, następnie ~.3 litra mi się jeszcze wylało gdy odkręciłem miskę

2. wymieniłem filtr, magnes , przykręciłem miskę (trzeba mieć torxy)
3. zalałem nowym olejem MB 236.10 , 3 litry
4. odkręciłem metalową rurkę na górze chłodnicy
5. do dziurki w chłodnicy włożyłem na wcisk rurkę igielitową o średnicy zewnętrznej 11mm (oznaczenie 8x1.5mm)
6. silnik uruchomiony, z tej igielitowej rurki zaczął wypływać stary płyn do butelki 5l która stała przed samochodem.
7. gdy wyleciało 3 litry, silnik został zgaszony i dolany świeży olej.

Właściwie to wystarczy , ale jeszcze więcej przepompowałem, zupełnie niepotrzebnie bo wtedy wylatywał już świeży olej.

Natomiast ustalenie prawidłowego poziomu wcale nie jest takie proste, np teraz na zimnym mam w połowie skali niebieskiej, a na gorącym tuż nad maximum czerwonej skali. Muszę jednak kupić ten termometr laserowy żeby mierzyć to przy odpowiedniej temperaturze tj 70-80^C.


Poniżej fotosy:






z 8 litrów oryginalnego płynu 236.10 (58zł /litr) zostało mi pół butelki.


Czyli trochę przesadziłem, na całkowite płukanie tak naprawdę. wystarczyłoby 6 butelek.

1. spuszczenie z miski 3 litry
2. wymiana filtra, zalanie nowego 3 litry
3. podłączenie rurki do chłodnicy, uruchomić silnik i na D poczekać aż wypluje 3 litry (albo gdy będzie słychać syfon, tzn miska pusta)

4. wlać 3 litry nowego, ale etapami, ze sprawdzaniem aby nie przekroczyć poziomu na zimno, najlepiej na początek ustalić poziom na MIN niebieski, bo olej już będzie trochę rozgrzany od ciągłych prób.
Powrót do góry
sansibear

Debiutant



Dołączył: 30 Paź 2012
Posty: 11
Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań
Posiadane auto: W169, A200, AUTOMAT
Piwa: 0/2
Wysłany: Sob 01 Gru 2012, 08:12
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Co radzicie w kwestii wymiany oleju w skrzyni po 130000 km. Nasłuchałem się, że po tak późnej wymianie mogą być potem problemy i nikt gwarancji nie daje jak będzie potem działała skrzynia. Z drugiej strony oficjalnie MB zaleca wymianę oleju po 60000 km i potem już wcale.
Proszę o opinie na temat...
Powrót do góry
gadu-gadu
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Nie 02 Gru 2012, 12:38
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Ja wymieniałem przy 124tyś km, ale z takim przebiegiem właśnie go kupiłem. W książce serwisowej zapisu o wymianie się nie doszukałem.

IMO lepiej wymienić, tak jak pisałem wyżej, w misce było dużo szlamu metalowego. Polecam też włożenie dodatkowego magnesu neodymowego.
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
sansibear

Debiutant



Dołączył: 30 Paź 2012
Posty: 11
Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań
Posiadane auto: W169, A200, AUTOMAT
Piwa: 0/2
Wysłany: Sro 05 Gru 2012, 07:34
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Nie miałeś później problemów z szarpaniem skrzyni, przeskakiwaniem biegów?
Sprowadziłem sobie auto z takim samym przebiegiem jak ty, teraz wszystko jest w najlepszym porządku, ale wiem, że olej w skrzyni jest przepracowany. Z drugiej strony nawet autoryzowany serwis M-B nie daje mi gwarancji, że po wymianie oleju nie pojawią się jakieś negatywne skutki.
Walczę ze sobą i nie wiem czy to ruszać Question Exclamation
Powrót do góry
gadu-gadu
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sro 05 Gru 2012, 08:55
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


W miarę zużywania się skrzyni z tarczek sprzęgłowych wyciera się pył który później jest zawieszony w oleju, i krąży w obiegu.
Ten pył zwiększa tarcie i jakby pomaga zużytym tarczkom, gdy wymieni się olej na nowy to może dojść do sytuacji że tarczki przestają trzymać i zaczynają się ślizgać bo świeży olej jest dla nich zaśliski.
Takie podstawy ma właśnie stwierdzenie aby nie wymieniać oleju w starym przepracowanym automacie. Zresztą czyta się o takich przypadkach.

Tak jak pisałem, w mojej misce olejowej zebrałem dosyć sporo szaro brunatnego szlamu, pewnie z tych tarczek. Oprócz tego były też
malutkie odłamki metalu, 1-3mm, tak jakby odszczypane od jakichś kół zembatych (?). Natomiast fabryczny magnes był dosyć słaby aby nawet je przytrzymać,
może z czasem stracił moc. Stąd dołożyłem neodymowy, bardzo silny.

Czy wymieniać musisz zdecydować sam, Twoje ryzyko.
Może są jacyś ludzie tutaj z branży mechaników i mogą się podzielić doświadczeniami, czy słyszeli o przypadkach awarii własnie po wymianie oleju i przy jakim przebiegu?
Mój głos na tak, zaryzykowałbym wymianę, oczywiście na oryginalny MB 236.10 żeby później nie żałować oszczędności.
Z chęcią wymieniłbym też we wspomaganiu bo mam czarny, ale praktycznie nie wiem jak bo do rurki powrotnej jest bardzo kiepski dostęp.

Napiszę tylko że kiedyś wymieniałem olej w samochodzie ze skrzynią hondy przy przebiegu 220tyś km, też pełne płukanie i nic się nie stało, a samochód
jest użytkowany typowo w mieście. No ale to podobno są niezniszczalne skrzynie.
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
Keram2504
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 17 Kwi 2010
Posty: 5434
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowsze
Posiadane auto: Mercedes A-140 2000 Gaz Prins
Piwa: 194/114
Wysłany: Sro 04 Mar 2015, 22:16
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Prośba do Kolegi bluevaneo o uaktualnienie historyjki obrazkowej.
Wrzucę później w manuale. Opis widzę chyba najdokładniejszy.
Dzięki
_________________
Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Powrót do góry
holloww
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 26 Mar 2010
Posty: 4911
Skąd jesteś (miejscowość / region): Sosnowiec - śląsk
Posiadane auto: Porsche 944 S2
Piwa: 139/6
Wysłany: Czw 05 Mar 2015, 00:22
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


No tylko że to jest manual jak uszkodzić skrzynie, albo jak nie wymienić całego oleju. Nie można odpalać auta bez oleju w skrzyni, albo spuszczać go przez odpalenie bo wtedy pompa olejowa chodzi bez oleju i raczej nie działa to na nią za dobrze, wylanie z miski 2.5L to też nie jest sposób na wymianę, bo spora cześć oleju została w układzie. Jedyne mądre rozwiązanie to wymiana maszynowa "dynamiczna" z opróżnieniem całego układu. Taki wymiany jak opisana wyżej przysporzyły mi już nie jednego domowego mechanika z uszkodzoną skrzynią.

"Świeży olej jest za śliski" wymieniałem już olej w setkach skrzyń i jeszcze nigdy żadnej nie uszkodziłem, a stwierdzenie " wymienimy olej i padnie skrzynia" tyczy się tylko pseudo wymiany i ludzi, którzy nie mają o tym pojęcia, wleją nie ten olej, albo nie taką ilość.

Gdyby kolega widział coś o pracy skrzyni automatycznej było by to może bardziej pomocne, bo to właśnie olej przenosi moment z silnika na koła, pompa podaje olej do sprzęgła ono wytwarza ciśnienie które podawane jest do odpowiednich koszy gdzie ciśnienie oleju rozpycha te magiczne tarczki co powoduje zapięcie biegu, olej nic nie ściska, a jego brud powoduje właśnie zakłócenie działania zaworów i sterowania, oraz zmniejsza przepływ oleju np: przez filtr.

Magnes traci swoją moc gdzieś po 400latach, a nie chwycił tych opiłków bo nie są ferromagnetyczne, czyli nie są metalowe.

Guerii i ty czytałeś takie posty? I nic? Twoja teka nawet nie zadrgała, a do moich literowek to byś mi oko wydrapał.
_________________
\'zpa\' Naprawimy każdego MERCEDESA www.mercserwis.pl - Sosnowiec
Powrót do góry
p1tryk

Czytelnik



Dołączył: 17 Lis 2014
Posty: 7
Skąd jesteś (miejscowość / region): Jędrzejów, Świętokrzyskie
Posiadane auto: Mercedes, w211 e200
Piwa: 0/0
Wysłany: Pon 09 Mar 2015, 15:45
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Witam, byłem dziś w dwóch warsztatach chcąc wymienić sobie olej w skrzyni, pierwszy z nich otwarcie powiedział że boi się takich usług podejrzewając mnie że przyjechałem z padniętą skrzynią i chce ich potem naciągnąć na naprawę wmawiając że popełnili jakiś błąd podczas wymiany. Drugi warsztat zaoferował pomoc ale jej koszt to 400zł netto sama robocizna ponieważ materiały już zakupiłem. Do przeprowadzenia pełnej wymiany wymagają około 10l oleju. Niestety nie bardzo mnie stać na taki koszt z uwagi iż robocizna 400zł + olej 10l 350zł + filtr oraz uszczelka miski około 100zł.
Mój mercedes ma 80tys przebiegu, jest to autentyczny przebieg potwierdzony serwisem, był z Polskiego salonu w rękach jednego właściciela, powiem szczerze że trafiłem dość dobry egzemplarz. Jeśli chodzi o skrzynie to czasem podszarpie przy ruszaniu jak jest już dobrze rozgrzana, troszkę mnie to martw dlatego pomyślałem że może być to wina starego już oleju. Czytałem trochę na forum o tzw. wymianach sposobem domowym, rozumiem że jest to ryzyko ale tak jak mówiłem już wcześniej nie bardzo mnie stać na taką pełną wymianę bo jest to prawie 850zł a dopiero co wymieniłem cały układ hamowania na nowy bo już był zmęczony nawet nie był zużyty jak całkiem skorodowany, tarcze to chyba od nowości tam były bo jak przeczyściłem to były sygnowane znakami mercedesa. Proszę o rade, czy zrobić wymianę sposobem domowym z pomocą kolegi który wymienia sobie sam ale nie w mercedesie (renault megane skrzynia DP0) czy też odkładać pieniądze na wymianę w warsztacie o którym wcześniej wspomniałem.
Mam jeszcze pytanko odnośnie tej rurki powrotnej w chłodnicy, czy może ktoś podesłać jakiś rysuneczek która to rurka?
Mam jeszcze jedno pytanko może wydawać się dość śmieszne ale jak to mówią kto pyta nie błądzi.... czy jak spuszczę olej z miski, odkręcę ją, wyczyszczę, dam nowy filtr, zamontuję nową uszczelkę i przykręcę miskę na swoje miejsce to ilość starego oleju uzupełnię nowym olejem poprzez wstrzyknięcie go przez rurkę służącą do sprawdzania poziomu za pomocą bagnetu serwisowego?

Scalono. Pkt 20 RF,
Keram
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Pon 16 Mar 2015, 18:59
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Odnośnie szarpania skrzyni przy ruszaniu. To raczej nie jest związane z jakością oleju, tylko załączaniem się kosza pierwszego biegu. Po zatrzymaniu ta skrzynia chyba odłącza 1 bieg, czyli nie można po puszczeniu hamulca od razu dawać gaz, jak w innych automatach. Trzeba koniecznie zaczekać aż samochód sam zacznie się toczyć. Inaczej skrzynia szarpnie, tak jakby jakieś metalowe koła nie zatrybiały. Zjawisko się nasila przy podjeździe pod górkę, wtedy cierpliwie trzeba zaczekać. Takie są przynajmniej moje obserwacje.

-----------------------------
edycja: dodałem zdjęcia.
-----------------------------

Odnośnie samej wymiany to opiszę ponownie moją procedurę:


1. spuszczamy olej z miski, ok. 3 litry. Śruba spustowa: torx.5, podkładka miedziana M10. Śruby mocujące miskę też torxy ale większy rozmiar.
Właściwie to chyba zamiast odkręcać korek spustowy, można by od razu odkręcić całą miskę i ostrożnie zlać z niej olej.




2. wymieniamy filtr np VAICO V30-7421 lub MB A1683770395, dopychając do skrzyni, tak aby otwór zasysający nie znalazł się za blisko dna miski.
Fabryczny magnes A2202710098 jest bardzo słaby, więc dołożyłem drugi magnes neodymowy, jak na fotce wyżej, czyli z dala od elektrozaworów.


3. po przykręceniu miski nalewamy 3 litry nowego oleju MB 236.10 przez lejek włożony do rurki bagnetu.

4. Teraz pora na wymianę pozostałego oleju w sprzęgle hydrokinetycznym i chłodnicy.
Odkręcamy metalową rurkę na górze chłodnicy


5. do dziurki w chłodnicy wkładamy na wcisk przezroczystą rurkę igielitową o średnicy zewnętrznej 11mm (oznaczenie 8x1.5mm)
Drugi koniec rurki igielitowej kierujemy do pustej butelki obok samochodu.


6. Uruchamiamy silnik. W misce powinniśmy mieć już 3 litry nowego oleju, pkt.3
Podczas gdy silnik pracuje, trzymamy na hamulcu i przełączamy drążek na R ...D...P..

7. Czekamy aż z igielitowej rurki wyleje się ok 3 litry oleju, lub usłyszymy charakterystyczny dźwięk zasysania powietrza, tzn. w misce zabraknie oleju.

8. Szybko gasimy silnik !

9. Wyjmujemy igielitową rurkę z chłodnicy, przykręcamy z powrotem metalową. Nie za mocno, bo to jest połączenie stożkowe, tak aby nie uszkodzić gwintu.

10. Dolewamy do skrzyni 2.5 litra oleju, sprawdzamy poziom i ewentualnie dolewamy.

Ustalenie poziomu właściwie jest najtrudniejsze z całej operacji, bo na bagnecie bardzo ciężko widać nowy olej.
Ponadto poziom się zmienia w zależności od temperatury.

Teoretycznie do takiej wymiany powinno wystarczyć 6 litrów oleju. Można przepompować więcej, ale czy jest sens? Skoro pojemność całego układu to 5.7 litra wg Haynsa.

-------------------

Wymiary bagnetu, licząc od dna miski:
poziom oleju zimnego: 1.5-2.5cm.
poziom oleju gorącego: 4.5-6.5cm

(edycja, poprawione linki do obrazków)
Powrót do góry
Wystawiono 2 piw(a)
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum MERCEDES Forum Strona Główna -> ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2





 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale


MercedesC 32 AMG

41 000

2001r.

247 000 km

śląskie

MercedesE 250

68 900

2013r.

245 000 km

lubelskie

MercedesA 160

12 900

2006r.

290 100 km

mazowieckie

MercedesE 200

29 990

2010r.

256 900 km

wielkopolskie

MercedesGL 450

79 990

2010r.

229 953 km

pomorskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System