Mercedes

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Idź do strony 1, 2  Następny
 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum MERCEDES Forum Strona Główna -> ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rudolfik

Czytelnik



Dołączył: 15 Paź 2011
Posty: 2
Skąd jesteś (miejscowość / region): pomorskie
Posiadane auto: mercedes a-170 2000rok cdi
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 15 Paź 2011, 21:08
Temat postu:

wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


jaka ilosc oleju wchodzi do automatycznej skrzyni biegów mercedes a-170 cdi 2000rok , i czy istnieje jakas miarka (bagnet ) poziomu oleju
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Wto 08 Maj 2012, 09:51
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


generalnie trzeba spuścić to co jest w misce, co będzie ok 3.5 litra i nalać dokładnie tyle samo nowego.

Reszta starego oleju jest niestety w konwerterze (sprzęgło hydrokinetyczne) i różnych kanałach, zaoworach hydrauliki.

Można wymienić cały olej odłączając rurkę powrotną do skrzyni która idzie z chłodnicy (nie rurkę wychodzącą ze skrzyni do chłodnicy).
i skierować ją do jakiejś sporej butelki, np baniak 5l.

Miska skrzyni musi być już zamontowana i zalana świezym olejem, odpalamy silnik i czekamy aż cały stary olej wypłynie , i zacznie wylatywac świeży.
Oczywiście podczas procesu trzeba cały czas przez lejek nalewać świeżego, nie da się tak szybko więc trzeba co pare sekund gasić silnik, dolewać oleju, odpalać, itd.


Odnośnie poziomu oleju.

Ten specjalny bagnet mierzy poprostu głębokość oleju w misce, ma dwa zakresy: dla zimnego i gorącego oleju.
Tak naprawdę wystarczy kawałek sprężystego drutu włożyć tak aby oparł się o dno miski i linijką zmierzyć poziom.

Tylko ile to ma być centymetrów dla W168? do różnych modeli mercedesa jest to inna wartość, mi ktoś powiedział że 3cm ale tak naprawdę nie wiem i sam szukam od paru dni w sieci.. Ostatecznie kupię ten bagnet.


Odnośnie wyboru oleju, to planuję zalać Mobil ATF320 , akurat mam już 3 litry , tylko muszę dokupić.

Jakby ktoś miał jakieś swoje porady sugestie to piszcie.
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sob 19 Maj 2012, 21:47
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Mam już specjalny bagnet do skrzyni 722.7 (5 biegowa) montowana w W168 i W414 (vaneo). Jak będę miał trochę czasu to zapodam fotkę z wymiarami.

Odnośnie oleju sprawa niestety nie jest prosta.

Wg Mercedesa do skrzyni 722.7 powinien być olej spełniający normę: 236.10.

Niby producenci i sprzedawcy różnych olei piszą że sprzełniają normy m.in. 236.10.
Nawet sprzedawcy oryginalnego oleju 236.14 Mercedesa piszą że jest kompatybilny z normą 236.10.

Problem w tym że Mercedes oficjalnie nie zatwierdził tych olei, mało tego, w tym dokumencie:


jest napisane nawet z wykrzyknikiem, aby do skrzyni 722.7 w modelu W168 stosować tylko olej spełniający 236.10 Mercedesa który oczywiście jest bardzo drogi..

Niestety nie wiadomo któremu zamiennikowi zaufać, bo to że spełnia normę wcale nie musi być prawda.
Nie wiem czy to kwestia lepkości oleju, czy jakichś dodatków które współpracują z materiałami ciernymi w tej skrzyni, albo właściwości dielektryczne, bo ta skrzynia właśnie ma elektronikę w środku.

Obecnie skłaniam się ku wyborze Valvoline Maxlife ATF który spełnia chyba najwięcej norm naraz, i to różnych producentów, ale nie spełnia 236.14 co możne oznacząć że jest bardziej zbliżony do 236.10.

Inna kwestia, czy może ktoś wie jakiego rozmiaru podkładka jest pod śrubą spustową skrzyni?

I która rurka wychodząca z chłodnicy jest powrotem do skrzyni? górna czy dolna?
Powrót do góry
zuh

Dyskutant



Dołączył: 29 Lut 2012
Posty: 93
Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubuskie
Posiadane auto: A160
Piwa: 0/1
Wysłany: Pią 25 Maj 2012, 22:07
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Jak możesz to wrzuć wymiary i fotki bagnetu Smile
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Pią 25 Maj 2012, 23:48
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


wrzucam fotki:


Czyli poziom na zimnego oleju: 1.5-2.5cm
poziom gorącego oleju: 4.5-6.5cm

IMO warto kupić taką miarkę (37zł allegro), zwykłego kawałka drutu nie da się włożyć do skrzyni, musi to być elastyczna linka.


Odnośnie mojego poprzedniego posta.
Już wiem dlaczego Mercedes nie zaleca stosować nowszych olei do skrzyni 722.7, mimo źe spełniają normę 236.10, poprostu są zarzadkie aby smarować mechanizm różnicowy, bo klasa A i Vaneo są przednionapędowcami.


Porównanie lepkości:

Type | Viscosity | @ 40C | @ 100C

Shell SPIRAX S4 ATF 3403: 33.0 , 7.2 (oficjalnie spełniający MB 236.10)

Mobil ATF 134: 29.6 , 6.5 (spełnia normę MB 236.14, 236.10 i inne)
Maxlife ATF: 30.3 , 6.3 (spełnia normę MB 236.10 i masa innych)

Czyli ten Mobil i Maxlife spełniają normę 236.10, możemy je zastosować np w skrzyni 722.6 klasy E, bo to jest tył napęd, dyfer ma swój oddzielny olej.
Natomiast w przednionapędowcach klasa-A i Vaneo olej skrzyni musi smarować również mechanizm różnicowy (dyfer) stąd Mercedes napisał aby nie stosować tych olei w skrzyniach 722.7.

Jak widać wybór oleju wcale nie jest taki prosty.. Confused Tzn wiadomo można wybulić kase na oryginał ale myślę że to straszne przepłacanie.
Wolę jednak dobrać jakiś olej który by gęstościowo był zbliżony do tego Shella S4 3403.

Narazie mój typ:
Mopar ATF+4: 33.24 , 7.51

Cena jest dosyć przystępna, i to jest naprawdę dobry olej, stosuje go w innym samochodzie. Ale niestety trochę to będzie eksperyment z Mercem.. (odpukać).

Jeszcze jest taki olej jak FEBI 22806 który też spełnia normę 236.10 i gęstościowo też zbliżony:

Febi 22806 31.8 , 7.1

natomiast producent pisze w specyfikacji że zgodny z DEXRON, a te oleje Mercedesa nie są czystymi dexronami, mają specjalne dodatki do tarczek sprzęgła, czyli tak samo jak ten Mopar który też nie jest zwykłym dexronem.

---------

edit: 29-05-2012

Najmniejsze opakowanie Shell S4 3403 jakie można dostać w Polsce to beczka 55 litrów za 1200zł, co wychodzi ~23zł za litr

dla porównania oryginał MB 236.10 A 001 989 21 03 : ~61zł za litr

Można sprowadzić z Niemieckiego sklepu 20 litrową bańkę Shell 3403 za 140 euro z wysyłką, co będzie ~650zł, czyli ~33zł za litr


Skolei
Powrót do góry
Reklama








Wysłany: Pią 25 Maj 2012, 23:48
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
rudiszubert

Stały Bywalec



Dołączył: 31 Sie 2009
Posty: 182
Skąd jesteś (miejscowość / region): warszawa
Posiadane auto: Mercedes ML 270 CDI
Piwa: 0/6
Wysłany: Sro 13 Cze 2012, 20:57
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Poziom oleju w skrzyni mierzy się na pracującym silniku czy na wyłączonym ? Z tego co do tej pory wiedziałem z innych aut , mierzy się go na pracującym silniku wtedy pokazuje właściwy poziom. Jak się sprawdza na postoju to na bagnecie pokazuje , że jest go więcej niż powinno.
Powrót do góry
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sro 13 Cze 2012, 23:12
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Na pracującym silniku najpierw trzeba przełożyć dźwignię P-R-N-D i spowrotem tj: -N-R-P, następnie zmierzyć poziom. Tylko z tą temperaturą 70 stopni to trochę na oko.

Z tymi pomiarami poziomu to nie ma reguły, np w niektórych automatach hondy, trzeba zgasić silnik i w przeciągu 1 minuty zmierzyć poziom, co nieraz nie jest łatwe bo króciutki bagnecik jest bezpośrednio na skrzyni, kiepski dostęp.

Odnośnie wyboru oleju, to ostatecznie kupiłem oryginalny MB 236.10 w ASO, w cenie 58zł /litr. W sumie 8 litrów, niestety ciągle brakuje mi czasu, ale zapodam info jak poszło.

================================================

EDIT: 27.06.2012

jakiś czas temu już wyminiełem olej. W misce był fabryczny magnes ale bardzo słaby, wiec dołozylem drugi.
Odnośnie samej wymiany to robiłem tak:

1. spuściłem z miski, zeszło 2.7 litra, następnie ~.3 litra mi się jeszcze wylało gdy odkręciłem miskę

2. wymieniłem filtr, magnes , przykręciłem miskę (trzeba mieć torxy)
3. zalałem nowym olejem MB 236.10 , 3 litry
4. odkręciłem metalową rurkę na górze chłodnicy
5. do dziurki w chłodnicy włożyłem na wcisk rurkę igielitową o średnicy zewnętrznej 11mm (oznaczenie 8x1.5mm)
6. silnik uruchomiony, z tej igielitowej rurki zaczął wypływać stary płyn do butelki 5l która stała przed samochodem.
7. gdy wyleciało 3 litry, silnik został zgaszony i dolany świeży olej.

Właściwie to wystarczy , ale jeszcze więcej przepompowałem, zupełnie niepotrzebnie bo wtedy wylatywał już świeży olej.

Natomiast ustalenie prawidłowego poziomu wcale nie jest takie proste, np teraz na zimnym mam w połowie skali niebieskiej, a na gorącym tuż nad maximum czerwonej skali. Muszę jednak kupić ten termometr laserowy żeby mierzyć to przy odpowiedniej temperaturze tj 70-80^C.


Poniżej fotosy:






z 8 litrów oryginalnego płynu 236.10 (58zł /litr) zostało mi pół butelki.


Czyli trochę przesadziłem, na całkowite płukanie tak naprawdę. wystarczyłoby 6 butelek.

1. spuszczenie z miski 3 litry
2. wymiana filtra, zalanie nowego 3 litry
3. podłączenie rurki do chłodnicy, uruchomić silnik i na D poczekać aż wypluje 3 litry (albo gdy będzie słychać syfon, tzn miska pusta)

4. wlać 3 litry nowego, ale etapami, ze sprawdzaniem aby nie przekroczyć poziomu na zimno, najlepiej na początek ustalić poziom na MIN niebieski, bo olej już będzie trochę rozgrzany od ciągłych prób.
Powrót do góry
sansibear

Debiutant



Dołączył: 30 Paź 2012
Posty: 11
Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań
Posiadane auto: W169, A200, AUTOMAT
Piwa: 0/2
Wysłany: Sob 01 Gru 2012, 08:12
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Co radzicie w kwestii wymiany oleju w skrzyni po 130000 km. Nasłuchałem się, że po tak późnej wymianie mogą być potem problemy i nikt gwarancji nie daje jak będzie potem działała skrzynia. Z drugiej strony oficjalnie MB zaleca wymianę oleju po 60000 km i potem już wcale.
Proszę o opinie na temat...
Powrót do góry
gadu-gadu
bluevaneo

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 05 Maj 2012
Posty: 350
Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie
Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Nie 02 Gru 2012, 12:38
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Ja wymieniałem przy 124tyś km, ale z takim przebiegiem właśnie go kupiłem. W książce serwisowej zapisu o wymianie się nie doszukałem.

IMO lepiej wymienić, tak jak pisałem wyżej, w misce było dużo szlamu metalowego. Polecam też włożenie dodatkowego magnesu neodymowego.
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
sansibear

Debiutant



Dołączył: 30 Paź 2012
Posty: 11
Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań
Posiadane auto: W169, A200, AUTOMAT
Piwa: 0/2
Wysłany: Sro 05 Gru 2012, 07:34
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów


Nie miałeś później problemów z szarpaniem skrzyni, przeskakiwaniem biegów?
Sprowadziłem sobie auto z takim samym przebiegiem jak ty, teraz wszystko jest w najlepszym porządku, ale wiem, że olej w skrzyni jest przepracowany. Z drugiej strony nawet autoryzowany serwis M-B nie daje mi gwarancji, że po wymianie oleju nie pojawią się jakieś negatywne skutki.
Walczę ze sobą i nie wiem czy to ruszać Question Exclamation
Powrót do góry
gadu-gadu
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum MERCEDES Forum Strona Główna -> ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2





 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale


MercedesGLC 220

124 900

2018r.

95 000 km

mazowieckie

MercedesA 150

12 490

2004r.

166 333 km

pomorskie

MercedesE 320

19 900

2004r.

282 000 km

mazowieckie

MercedesGLA 220

104 900

2018r.

107 000 km

wielkopolskie

MercedesB 170

19 900

2006r.

179 513 km

mazowieckie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System