I-sza próba
Miernik podpięty pod akumulator wskazanie ok. 12v
Zapalam silnik, silnik cały czas na wolnych obrotach chodzi,wskazanie 12V po ok 20 sekundach miernik wskazuje że zaczyna ładować akumulator.
II -ga próba;
Zapalam silnik - wolne obroty. Od razu załączam światła, dmuchawa na maxa, kręcę kierownicą. Wskazania 12V i też dopiero po ok 20 sek. zaczyna ładować.
III-cia próba;
Zapalam silnik, od razu ok 2tys. obrotów, włączam wszystkie odbiorniki. Ładowanie też jw. dopiero po ok 20 sek. wzrost napięcia.
W każdej próbie kontrolka nie świeciła się na wolnych obrotach, w każdej próbie ładowanie po 20 sek było prawidłowe.
Nie wiem czy mój Mietek pod tym względem zachowuje sie normalnie, czy coś mu dolega.
Ciekaw jestem jak to u Was wygląda. Zobaczcie i dajcie znać.
Pozdrawiam
Dołączył: 13 Lis 2008 Posty: 663 Skąd jesteś (miejscowość / region): kuj.pom. CCH.... Posiadane auto: A 140; 1998
Piwa: 32/2
Wysłany: Sob 07 Sty 2012, 19:38
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
Tan TYP chyba tak ma, bo ja już kiedyś to zauważyłem... nawet wymyśliłem sobie uzasadnienie tego rozwiązania.
Wydaje mi się że ma to na celu spowodować łatwiejszy rozruch silnika.
Na czas rozruchu silnika alternator nie ładuje a tym samym nie obciąża silnika.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
Nie wiem jak jest u mnie , ale napięcie 12 wolt akumulatora wydaje mi się trochę za niskie , gdyż poprawne napięcie powinno wynosić od 12,5V do 13,7V . 12V oznacza , że akumulator jest rozładowany , niedoładowany lub w marnym stanie. Z ciekawości zobacze jak jest u mnie . A i jeszcze jedno , regulatory w samochodach są na 14V , a w niektórych nawet 14,4V , więc wartość doładowanego akumulatora powinno być wyższe niż 12V.
Edit:
Sorry , zapomniałem o kontrolce ładowania , u mnie gaśnie od razu po włączeniu silnika. Co do opóźnienia ładowania , sprawdziłem schemat elektryczny ładowania akumulatora i nie ma , na min żadnego układu który by opóźniał ładowanie akumulatora. Pozdrowienia.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
Mierzyłem multimetrem wskazówkowym, zakres 0-50. Wiem odczyty niezbyt dokładne. Pomierzę cyfrowym będzie dokładniej. Akumulator nówka, 2 miechy temu nabyty. Wsadziłem 71Ah. Kontrolka też gaśnie po włączeniu silnika. Wspomaganie jest też od razu po rozruchu.
Dołączył: 28 Lut 2007 Posty: 1041 Skąd jesteś (miejscowość / region): Dąbrowa Górnicza Posiadane auto: Ford Fokus 1.6 diesel 2011r MODERATOR
Piwa: 43/16
Wysłany: Sob 07 Sty 2012, 23:08
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
andre25as napisał:
Nie wiem jak jest u mnie , ale napięcie 12 wolt akumulatora wydaje mi się trochę za niskie , gdyż poprawne napięcie powinno wynosić od 12,5V do 13,7V . 12V oznacza , że akumulator jest rozładowany , niedoładowany lub w marnym stanie. Z ciekawości zobacze jak jest u mnie . A i jeszcze jedno , regulatory w samochodach są na 14V , a w niektórych nawet 14,4V , więc wartość doładowanego akumulatora powinno być wyższe niż 12V.
Edit:
Sorry , zapomniałem o kontrolce ładowania , u mnie gaśnie od razu po włączeniu silnika. Co do opóźnienia ładowania , sprawdziłem schemat elektryczny ładowania akumulatora i nie ma , na min żadnego układu który by opóźniał ładowanie akumulatora. Pozdrowienia.
Scalony przez Emiś-
-Pkt 20 RF
Oj andre 25as coś ci się pomieszało z tymi wartościami. _________________ xxxxxxxxxxxx=300
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
Zanim kolega marek-3535 napisze , że się komuś pomieszało , to niech sobie otworzy pare stronek na necie , o wspołczesnych akumulatorach i poczyta jakie są właściwe spoczynkowe wartości napięcia naładowanego akumulatora .
Dołączył: 13 Lis 2008 Posty: 663 Skąd jesteś (miejscowość / region): kuj.pom. CCH.... Posiadane auto: A 140; 1998
Piwa: 32/2
Wysłany: Nie 08 Sty 2012, 16:46
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
andre25as napisał:
Zanim kolega marek-3535 napisze , że się komuś pomieszało , to niech sobie otworzy pare stronek na necie , o wspołczesnych akumulatorach i poczyta jakie są właściwe spoczynkowe wartości napięcia naładowanego akumulatora .
A ja myślę ze to Kol. andre25as powinien jeszcze więcej czytać.
Autor wątku napisał wyraźnie w jakich okolicznościach mierzył 12V na akumulatorze. Trzeba przy tym pamiętać że w tym czasie akumulator nie był ładowany, ale był obciążony przez odbiorniki auta... dodatkowo nie bez znaczenia dla akumulatora był potężny prąd rozruchowy pobierany przez rozrusznik (auto było kilka sekund po uruchomieniu) i to miało wielki wpływ na pomiar napięcia tuż po rozruchu.
W moim przekonaniu mierzone w tym momencie 12V jest całkiem prawidłowe.
Dołączył: 28 Lut 2007 Posty: 1041 Skąd jesteś (miejscowość / region): Dąbrowa Górnicza Posiadane auto: Ford Fokus 1.6 diesel 2011r MODERATOR
Piwa: 43/16
Wysłany: Nie 08 Sty 2012, 17:17
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
andre25as napisał:
Zanim kolega marek-3535 napisze , że się komuś pomieszało , to niech sobie otworzy pare stronek na necie , o wspołczesnych akumulatorach i poczyta jakie są właściwe spoczynkowe wartości napięcia naładowanego akumulatora .
Kolego andre,wytłumacz nam co masz na myśli pisząc że prawidłowe napięcie powinno wynosić 12.5 - 13.7V. i że regulatory są na 14V i 14.4V chętnie się dowiem. _________________ xxxxxxxxxxxx=300
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
Większość producentów akumulatorów podaje wartość progową napięcia spoczynkowego ok 12,5V , czyli wartości powyżej akumulator naładowany , poniżej akumulator naładowany w 70% , i trzeba go doładować . Co się dzieje , jeżeli akumulator przez długi czas , jest w stanie nienaładowanym ( poniżej 12,4V gęstość elektrolitu mniej niż 1,24g/ml), otóż dochodzi do zasiarczania płyt , szczególnie w okresie zimowym. Teraz skąd jest to 13,7V czyli górna wartość , otóż przedział właściwego napięcia spoczynkowego (akumulator naładowany) , wynosi od 2,1V do 2,4V i , na jedną celę . Zaznaczam jeszcze raz , chodzi o napięcie spoczynkowe . Poza tym akumulator może być ładowany w aucie , albo prostownikiem , a te mają napięcia 15V , a niektóre nawet 16V , trzeba tylko pamiętać , żeby temperatura elekrolitu nie przekroczyła 40 stopni , i gęstość 1,28g/ml. Co do regulatorów to ja spotkałem , się z dwiema wartościami regulatorów napięcia , w obwodzie wzbudzenia alternatora (14V i 14,4V) , być może są inne.
Dołączył: 28 Lut 2007 Posty: 1041 Skąd jesteś (miejscowość / region): Dąbrowa Górnicza Posiadane auto: Ford Fokus 1.6 diesel 2011r MODERATOR
Piwa: 43/16
Wysłany: Nie 08 Sty 2012, 20:05
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
[quote="andre Teraz skąd jest to 13,7V czyli górna wartość , otóż przedział właściwego napięcia spoczynkowego (akumulator naładowany) , wynosi od 2,1V do 2,4V i , na jedną celę . Zaznaczam jeszcze raz , chodzi o napięcie spoczynkowe ..[/quote]
Andre zgadzam się z tobą jeśli chodzi o napiecie ładowania w aucie 14.2-14.5 pod prostownikiem napięcia są jeszcze wyższe,ale jak pracuje w tym fachu ponad 20 lat nie spotkałem się z napieciem spoczynkowym akumulatora 14.4V.Andre dalej twierdzę ze coś ci się pomieszało z tymi cyframi.Przeczytaj spokojnie to co napisałeś.2.1 na ogniwo z tym mógłbym się zgodzic.Przy 2.4 na ogniwo napięcie spoczynkowe aku. byłoby wyższe od napięcia ładowania alternatora. _________________ xxxxxxxxxxxx=300
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
Protokół z przeprowadzonego doświadczenia.
I Cel eksperymentu;
- poszerzenie wiedzy z elektroenergetyki
- wyjaśnienie zjawisk niewyjaśnionych
- zachęcenie niechętnych do pogłębiania wiedzy odnosnie uzytkowanego sprzętu
- udowodnić, że nie wszystko da się naprawić młotkiem
- pozostawienie cząstki wiedzy potomnym
II Przyrządy pomiarowo rejestrujące;
- multimetr DT-830B
- wideorejestrator LG KU 990i
III Przebieg eksperymentu;
- napięcie spoczynkowe 12,34 V
- napięcie w chwili rozruchu 10,25V
- napięcie po rozruchu 11,63V. Po włączeniu świateł i dmuchawy spada do 11,38V
- po 27-28 sek. wzrost (płynny w przeciągu ok.2 sekund) do 14,54V
- włączenie świateł mijania spadek do 14,44V
IV Wnioski;
- wiem juz że mam za mały prąd spoczynkowy (nie dziwię sie, tyle razy kręcić)
- dalej nie wiem dlaczego prawie przez pół minuty od rozruchu elektrony z alternatora nie są wpuszczane do akumulatora.
Dołączył: 13 Lis 2008 Posty: 663 Skąd jesteś (miejscowość / region): kuj.pom. CCH.... Posiadane auto: A 140; 1998
Piwa: 32/2
Wysłany: Nie 08 Sty 2012, 22:49
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zabawa multimetrem
Keram2504 napisał:
Protokół z przeprowadzonego doświadczenia.
..................
- dalej nie wiem dlaczego prawie przez pół minuty od rozruchu elektrony z alternatora nie są wpuszczane do akumulatora.
Wg. mnie odpowiedź jest prosta.
Uzwojenie wzbudzające alternatora nie jest wzbudzone bo system komputera podaje napięcie wzbudzenia na alternator ze zwłoką.
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3Następny
Strona 1 z 3
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Elektryka i elektronika,wskażniki i kontrolki
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.