Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sob 06 Kwi 2013, 11:19
Temat postu:
Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
Dopadła mnie awaria rozrusznika, nie kręci po przekręceniu kluczyka. Akumulator oczywiście sprawny, nawet go podładowuję od czasu do czasu.
Tutaj schemat z haynasa:
Po przekręceniu kluczyka w pozycję start, pojawia się napięcie +12V na bezpieczniku F2 który powinien aktywować przekaźnik, który to powinien przekazać +12V na Fioletowo-białym Vi/Ws kablu do rozrusznika.
Opis na stronce loftego: http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.66.htm
na Fioletowo-białym kablu nie pojawia się napięcie, rozumiem że to ta trzy przewodowa wtyczka w komorze akumulatora. Tylko jakoś ten kabelek jest cieńszy niż na fotkach Loftego.
Stąd rozumiem że w następnej kolejności powinienem sprawdzić ten przekaźnik R3. Wg schematu z haynsa powinien być w czarnej puszce w komorze silnika:
Tutaj fotka z mojej puszki:
Czy ktoś może mi powiedzieć gdzie znajduje się przekaźnik rozrusznika? Z góry dzięki za porady.
Żadnego z nich nie udało mi się wyciągnąć, możliwe że potrzebne są jakieś specjalne szczypce.
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Wto 09 Kwi 2013, 17:51
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
Z tego co znalazłem to prawdopodobnie mam wersję w której przekaźnik jest razem z rozrusznikiem, oraz immobilizerem. A na fioletowo-białym kablu idzie jakiś zakodowany sygnał ze sterownika silnika.
Natomiast nie wiem czy problem jest z immobilizerem czy rozrusznikiem, na skanerze mi wyskakuje błąd
P1570-0 Starting attempted in spite of locked DAS
co oznacza 'próba uruchomienia pomomio zablokowanego immobilizera', muszę jednak opuszczać silnik aby dostać się do tego rozrusznika.
No ale przy okazji będzie okazja wyczyszczenia odmy, umycia czujnika poziomu/jakości oleju i wymiena paska wielorowkowego.
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sob 20 Kwi 2013, 22:11
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
rozrusznik wreszcie wyjęty:
Wg strony >>Valeo mój rozrusznik D7ED28 ma oznaczenie nr 458165 czyli jest to model z immobilizerem, tylko co teraz?
Podłączyłem +12V do automatu rozrusznika i nie zadziałał.
Testowałem też napięcie na kablach pod samochodem idących do rozrusznika, po przekręceniu kluczyka na kabelku sterującym pojawia się napięcie na ok 2sekundy. Czyli to by wskazywało że nie jest to zakodowany sygnał z ECM ? Prąd powinien płynąć z przekaźnika, ale gdzie on jest w moim modelu?
Skolei gdy jeszcze raz podłączyłem rozrusznik do kabli w samochodzie, to po przekręceniu kluczyka raz automat zaskoczył (stuknął), a raz nie.
Czyli tak jakby jednak był popsuty.
Jak wygląda ten immobilizer i gdzie dokładnie się znajduje? Nie wiem co teraz robić, czy kupować nowy rozrusznik, czy sam automat za 250zł, a i tak może się okazać że nie zadziała bo nie będzie pasował immobilizer.
-------------------------------------
EDIT: podsumowując wymiana samego elektromagnesu (automat) pomogła. Oczywiście to musiałbyć model z tzw. elektroniką która dopasowuje się do sterownika silnika.
Nie można testować takiego elektromagnesu podając +12V, nie można też go podłączać do innego samochodu bo nieodwracalnie zaprogramuje się do innego sterownika silnika, i później po przełożeniu już nie będzie działał. Trzeba będzie kupić jeszcze raz nowy za 250zł.
Ogólnie to marna robota i lepiej powierzyć to warsztatowi.
-------------------------------------
EDIT: niestety ale problem powrócił
Tzn. niby normalnie odpala, jeżdżę, parkuję, i po 15 minutach stania nie chce odpalić, tak jakby słychać stuknięcie elektromagnesu, ale jakby nie miał siły , albo zakrótko podaje prąd na bendiks. Po odstaniu kilkunastu godzin odpala bez problemu. Akumulator bez sensu wymieniłem na nowy bo nic nie pomogło!
Pozostało mi zrobić przeróbkę na normalny rozrusznik. Jakby ktoś miał jakieś uwagi porady to proszę o info. W warsztacie w którym robią tylko mercedesy wogóle nie wiedzieli że są wersje rozruszników z jakimś tam immobilizerem. A z kolei w sklepie z rozrusznikami sprzedali mi rozrusznik od 1.9 który nie pasował na długość.
Nie wiem, może oddanie tego samochodu do ASO okaże się najsensowniejszym wyjściem.
-------------------------------------
EDIT: problem naprawiony. Okazało się że można bez problemu zamontować zwykły rozrusznik za 200zł, do tego wystarczy poprowadzić oddzielny kabelek +12V sterujący dodatkowym przyciskiem. Lampka check engine wcale się nie pali a silnika odpala normalnie. Nie ma tylko tej funkcji 'push to start' tzn trzeba samemu trzymać przycisk zapalania aż silnik zaskoczy 1-1.5 sekundy.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
W takich przypadkach stosuję pkt 14 Regulaminu Forum. Co w powyższej sytuacji czynię. _________________ Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Panowie i Panie jeśli są potrzebny mi schemat połączenia stacyjka rozrusznik, w zasadzie taki jak w pierwszym poście, tylko do wersji rozrusznika z immo.
Jestem właśnie w trakcie zmiany rozrusznika z immo na zwykły, chciałem tylko, zamiast dodawać dodatkowy przycisk start wykorzystać istniejącą instalację i się do niej wpiąć.
Auto mam rozgrzebane i z tego co udało mi się ustalić to, że stacyjka jest normalnie zasilana 12V i taki też sygnał przekazuje do komputera kablem koloru fioletowego.
I teraz pytanie czy można ten kabel uciąć i wykorzystać jako sygnałowy do przekaźnika na rozrusznik, czy komputer nie zgłupieje z powodu braku sygnału ze stacyjki i nie zacznie świrować coś z immo, czy lepiej się po prostu do niego dopiąć i niech to 12V leci sobie gdzie ma lecieć, a dodatkowo na przekaźnik.
P.S. proponuję, żeby może, zmienić tytuł wątku na taki jaki jest tytuł mojego postu lub coś w podobie.
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 350 Skąd jesteś (miejscowość / region): pod w-wa, mazowieckie Posiadane auto: W414, vaneo 1.6 '02 LPG auto
Piwa: 17/2
Wysłany: Sob 08 Lut 2014, 00:39
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
Komputer musi najpierw dostać sygnał +12V ze stacyjki (pozycja 3), bo w innym przypadku nie załączy zapłonu.
Więc nie możesz poprostu przeciąć tego kabla.
Myślę że dołącz do niego równolegle drugi kabel przez diodę prostowniczą, idący do Twojego nowego przekaźnika.
Dioda musi być oczywiście w odpowiednim kierunku i mocy, 1-5A, zabezpieczymy w ten sposób komputer przed ewentualnym skokiem napięcia z przekaźnika. Ale może to nie jest wymagane (?) najlepiej jakby się wypowiedział jakiś elektronik.
Czyli teraz komputer dostanie swoje +12V , i przekaźnik dostanie +12V aby załączyć elektromagnes rozrusznika (po nowym oddzielnym kablu).
Też chciałem właśnie tak przerobić stacyjkę, ale nie łatwo to rozebrać więc sobie odpuściłem.
jedyny schemat z biblii WIS jaki znalazłem:
Wtyczka X14/4 jest w komorze akumulatora, właśnie z niej wychodzi fioletowo-biały kabelek do elektromagnesu z elektroniką (immo). Ale na samym schemacie tak jakby nie było o tym informacji.
Dzięki za szybką odp, w sumie chyba nie ma możliwości skoku napięcia na przekaźniku więc diodę odpuszczam, ale faktycznie, nie będę tego fioletowego kabla ciął tylko się do niego dopnę, nie ma aż tak dużo roboty fioletowy kabel jest w puszcze z przekaźnikami z komorze silnika i idzie ze stacyjki (nie mylić z fioletowo białym) do komputera i tam się w niego wepnę i tam dołożę przekaźnik, dodatkowo zmienię również kabel fioletowo biały idący na elektromagnes, bo ten co jest ma trochę mały przekrój, a wszystkim tym podzielę się w jakiejś krótkiej fotostory.
A więc operacja dokonana, pacjent żyje i ma się dobrze:)
Potrzebne rzeczy to:
-rozrusznik z cewką w wersji bez immo (może być sama cewka)
-przekaźnik nr 18 z jakiegokolwiek VAG-a lub inny wedle uznania
-parę kabli i rzeczy potrzebne do ich lutowania i izolowania
Zaczynamy od rozrusznika, pasuje bez problemu jak również sama cewka też pasuje, składamy po prostu z dwóch jeden wybierając najlepsze części, wszystko oczywiście czyścimy i smarujemy.
Montujemy rozrusznik, przy czym stary kabel idący wcześniej do cewki izolujemy.
Kabel podłączony do cewki puszczamy osobno po rurce od paliwa do skrzynki z przekaźnikami, musi mieć spory przekrój, oryginalny kabel jest za cienki, długość tego kabla to o ile dobrze pamiętam 90 cm, do skrzynki wpuszczamy go od dołu poprzez gumową zaślepkę, w której robimy otwór celem wprowadzenia kabla.
Teraz w skrzynce z przekaźnikami szukamy wiązki nr 3 a w niej fioletowego kabla, jest to kabel idący ze stacyjki do komputera, jest na niego podawane pełne 12V, które będzie sterowało przekaźnikiem. Następnie szukamy wiązki 2 a w niej czerwonego grubego kabla, jest to kabel idący bezpośrednio z akumulatora i zasilany jest z niego wentylator, z niego będziemy brać zasilanie na przekaźnik. W/w kable odizolowujemy na kawałku celem możliwości późniejszego wlutowania się w nie.
Teraz zajmiemy się podpięciem przekaźnika, a więc dwa większe piny to zasilanie i odbiór prądu, dwa mniejsze piny to masa i podanie 12V celem zasterowania przekaźnika, jeśli ktoś założy tki przekaźnik jak ja to pinologia wygląda następująco:
pin 86 - 12V z akumulatora
pin 85 - podłączenie do cewki
pin 87 - masa
pin 30 - podanie 12V ze stacyjki
Teraz czas wpiąć wcześniej przygotowany przekaźnik w układ, a więc pinologia dla tego podłączenia:
pin 86 - lutujemy do czerwonego kabla z wiązki nr 2
pin 85 - przykręcamy do cewki
pin 30 - lutujemy do fioletowego kabla z wiązki nr 3
pin 87 - przykręcamy do podłogi w miejscu podłączenia innych mas
Aby dostać się pod wykładzinę celem przykręcenia masy musimy zdjąć boczek z głośnikiem, jest przykręcony na jedną śrubkę pod zaślepką, należy też wyciągnąć na jego długości uszczelkę i wyciągać pociągając w kierunku tyłu samochodu, po zdjęciu boczku podnosimy wykładzinę i mamy dostęp do przyłącza masy. Dolutowane kable izolujemy za pomocą taśmy izolacyjnej. Do lutowania dobrze jest użyć kwasu lutowniczego znacznie ułatwia cynowanie kabli.
Składamy wszystko i cieszymy się w pełni funkcjonującym rozrusznikiem który kręci zawsze!
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
Podpinany sie z pytaniem bardziej ogólnym. Czy jest jakas zależność w występowaniu rozrusznika zwykłego i z immo? Typu ze ten z immo jest przy funkcji automatycznego startu a gdy jej nie ma to jest zwykły?
A dla przedpiszców podziękowania. Bardzo treściwy wątek, aż szkoda że jeden z nielicznych.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
Nie wiem jak przy funkcji automatycznego startu jest z rozrusznikami, ale wydaje mi się, że wszystkie będą z immo, w wersji klasycznej na kluczyk wychodziły rozruszniki z immo chyba od 2000r. najłatwiej rozpoznać to po braku przekaźnika od rozrusznika w skrzynce w komorze silnika, ewentualnie po wpisie w książce serwisowej.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
W podzięce Kolegom browary.
Temat przenoszę do Manuali. _________________ Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
Do manuali pod tytułem: "jak najlepiej zadrutować auto" To nie jest rozrusznik z immo tylko elektronicznie sterowany automat, sygnał cyfrowy wychodzi z komputera silniki na szynie LIN. Przydał by się jeszcze manual jak zastąpić włącznik świateł, albo elektronikę pompy wspomagania. _________________ \'zpa\' Naprawimy każdego MERCEDESA www.mercserwis.pl - Sosnowiec
Dołączył: 25 Sie 2011 Posty: 281 Skąd jesteś (miejscowość / region): Polkowice Posiadane auto: A140 2001 po Lifcie manual
Piwa: 13/0
Wysłany: Nie 09 Mar 2014, 15:18
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Zmiana rozrusznika z immo na zwykły.
Kolego Kisielo, czy ta gruba wiązka widoczna na zdjęciu z przyłączoną masą idzie ze stacyjki do komputera w komorze silnika? Planuje zrobić podobne rozwiązanie do Twojego jednak całość (przekaźnik i dodatkowy bezpiecznik) chcę umieścić w komorze akumulatora i wykorzystać możliwie najwięcej z oryginalnego okablowania. Zakupiłem podstawkę pod przekaźnik, podstawkę pod bezpiecznik i zaciskane złączki kabli aby uniknąć w miarę możliwości lutowania. Chciałbym dopiąć się do tego fioletowego przewodu "po drodze" do komory silnika. Reszta złącz jest w komorze akumulatora więc będzie prościej i bezpieczniej niż ciągnąć kabel po rurce paliwowej.
Oczywiście można się dobrać do fioletowego kabla przy samej stacyjce ale to wymaga demontażu poduszki, ponieważ plastik zakrywa kostkę i wiązkę - wymieniłem wcześniej kostkę więc będzie raczej więcej roboty.
Jak demontowałeś rozrusznik górą czy dołem? Jeśli dołem to czy jest na tyle zapas przewodów, że można je bez problemu odkręcić po wyciągnięciu go górą?
Grubość przewodu wyzwalającego cewkę powinna wystarczyć ta co w oryginale 0,75. Taka była w wersjach przed 2000r.
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony 1, 2Następny
Strona 1 z 2
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.