Ponieważ otrzymałem od forumowiczów na PW wiele ofert pomocy a forum między innymi temu służy. Postanowiłem, że także podzielę się z osobami potrzebującymi takiej pomocy wiedzą o naprawie elementów wyposażenia wnętrza.
Mowa o naprawie skór.
Jeżeli ktoś z was chciałby naprawić tapicerkę skórzana we własnym zakresie chętnie udzielę wskazówek co do materiałów i sposobu w jaki należy to wykonać. Oczywiście o ile dany element będzie nadawał się do takiej naprawy.
Poniżej wklejam zdjęcia lewej i prawej strony fotela mojego A190. Przed renowacją wyglądało to tak:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Renowacja tapicerki skórzanej-Zrób to sam.
Oczywiście mógłbym to zrobić - jednak opis byłby dość ogólny ponieważ w czasie renowacji nie wykonywałem zdjęć. Mogę opisać jedynie technologie renowacji.
Ostatnio zmieniony przez K.R.L dnia Sob 28 Gru 2013, 20:18, w całości zmieniany 1 raz
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Renowacja tapicerki skórzanej-Zrób to sam.
Ale z drugiej strony,takie są manuale,a jak na wszystko nie ma zdjęć to dobry opis,też będzie sukcesem i pomocą. _________________ Nie znam się,kobietą jestem ...
(zpa 1256585)
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Renowacja tapicerki skórzanej-Zrób to sam.
Tak więc, słów kilka o renowacji skóry, należałoby rozpocząć renowacje od oceny powierzchni i klasyfikacji rodzaju skóry itd. Ponieważ nie wszystkie rodzaje skóry naprawie się identycznie a przede wszystkim nie do każdego rodzaju skóry można używać tych samych środków.
Poniżej opiszę traktując temat dość ogólnie jak należy to wykonać bez podawania konkretnych środków. Reszta jest w waszych rękach.
Wykonanie renowacji uszkodzonej powierzchni skóry należy rozpocząć od dokładnej oceny stanu skóry tzn. Oceniamy stopień zabrudzenia, sprawdzamy czy są przebarwienia, pęknięcia i przetarcia.
Jeżeli przetarcia są bardzo głębokie i rozległe a grubość materiału w tych miejscach jest już bardzo mała lub jeżeli jest dużo pęknięć zwykle dany kawałem należy wymienić . Renowacja wymaga między innymi wyszlifowania miejsc gdzie są przetarcia farby i wyrównania powierzchni a to przy bardzo głębokich przetarciach może zakończyć się całkowitym uszkodzeniem powierzchni a tego chcemy uniknąć. Na zdjęciach we wcześniejszym moim poście widać przetarcia i takie możemy naprawiać bez problemu.
Jeżeli dokładnie obejrzeliśmy powierzchnie i stwierdzamy, że nadaje się ona do renowacji rozpoczynamy ją od bardzo dokładnego oczyszczenia powierzchni skóry.
Krok 1 wykonuje się za pomocą specjalnego środka do czyszczenia o mniejszej koncentracji jeżeli zabrudzenie nie jest zbyt duże i środkiem silnie skoncentrowanym jeżeli zabrudzenie powierzchni jest duże ( tu mogę podpowiedzieć, że zwykle gdy mamy do czynienia z elementami wnętrza auta które mają powyżej 5 lat – należy używać silnego środka myjącego). Używamy do tego szczotki o średnio miękkim włosiu stosując ruch okrężny i wycierając po myciu miejsce do sucha.
Krok 2 to dokładne odtłuszczenie powierzchni zmywaczem (przy czym pamiętajmy, że ma to być zmywacz a nie rozcieńczalnik, aceton, nitro czy benzyna).
Krok 3 Wyszlifowanie uszkodzonych powierzchni padem matującym ( nie zalecam stosowania papieru ściernego ponieważ nie jest dostatecznie miękki ) pad matujący to rodzaj kostki wykonanej z gąbki z materiałem ściernym po obu stronach . Jeżeli będziecie kupować taki pad szukajcie pad’ów o gradacji EXTRA FINE lub SUPER FINE. Szlifujemy tak by wyrównać powierzchnię pamiętając by nie przetrzeć materiału na wylot i bardzo uważamy szczególnie na szwach– często zdarza się, że delikatne różnice pozostają ale nie jest to problem w końcu mówimy o renowacji a nie wymianie powiedzmy boków fotela. Ogólnie powierzchnia powinna być możliwie gładka i równa jednak nie musi być idealna.
Krok 4 Powierzchnię należy ponownie przemyć zmywaczem i poczekać aż dobrze odparuje środek po czym używamy do przemycia specjalnego zmywacza, który jest środkiem nie co agresywniejszym i powoduje po dłuższym wcieraniu zmiękczenie farby którą była pokryta skóra oryginalnie. Widać to po tym, że szmatka którą używamy zaczyna delikatnie barwić się kolorem. Tak przygotowana powierzchnia nadaje się do nałożenia koloru.
Krok 5 Nakładanie farby ( pamiętajmy, że kolor powinien być dobrany do kawałka skóry z waszego fotela lub zagłówka – ponieważ kolor po kilka latach ulega zmianom pod wpływem warunków zewnętrznych i UV). Farbę można nakładać miękką gąbką o wysokim zagęszczeniu lub pistoletem lakierniczym tzw. Mini Jet z dyszą max 1.0. Farbę nakładamy co najmniej w dwóch warstwach czekając aż dobrze odparuje między warstwami. Można oczywiście podsuszać jednak nie natychmiast po nałożeniu. W miejsca przetarć można nałożyć więcej warstw ( w granicy rozsądku – farba to nie szpachla) to wyrówna nie co miejsca przetarć i pęknięć. Elementy pozostawiamy do pełnego wyschnięcia.
Krok 6 Nałożenie środka utrwalającego dobrze jest wykonać tą czynność nie później niż na 24 godz. od nakładania farby ale nie wcześniej niż po pełnym wyschnięciu to jest ok 6godz. Środek utrwalający nakładamy nanosząc go szmatką ale nie namoczoną zbyt mocno tak by nie ciekło. Nakładamy okrężnymi ruchami pozostawiając do wyschnięcia.
W tym momencie mamy zakończoną renowację, dodam iż często samo umycie w odpowiedni sposób i odpowiednim środkiem daje nieprawdopodobny efekt. Same środki do renowacji powierzchni skór znajdziecie w wielu sklepach. Oczywiście ja polecam tylko te środki, które posiadają informację do użytku profesjonalnego.
Po szczegóły zapraszam na PW.
Dołączył: 04 Sie 2010 Posty: 1715 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kamieniec Ząbkowicki. Posiadane auto: marcedes w202 2,2cdi 2000rok golf 6 1,4 80 km.
Piwa: 123/9
Wysłany: Sob 28 Gru 2013, 23:27
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Renowacja tapicerki skórzanej-Zrób to sam.
W sumie żadna to rewelacja .Farby do renowacji można nabyć na allegro wraz z potrzebnymi odczynnikami do zmywania i przygotowania powierzchni z instrukcją . Dostępne są różne zestawy i kolory za przystępne ceny .Samo odtłuszczenie można wykonać za pomocą szarego mydla w płynie lub rozpuszczonego z kostki za 2 złote .
Kiedyś za komuny ta farba nazywala się Vilbra i gospodarze na wsi znaczyli nią swoje kury coby ich nie ukradli . Dzisiaj to towar handlowy. Sam post z wyjaśnieniami o specjalnych środkch i sugestą o kontakcie na pw wskazuje na próbe sprzedaży masowej produktu . _________________ To, czego szukasz, znajdziesz w ostatnim spośród możliwych miejsc
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Renowacja tapicerki skórzanej-Zrób to sam.
Kolego ja nie prowadzę sprzedaży produktów do renowacji skór, ba nawet nie zajmuje się taką renowacją zawodowo czy usługowo, więc kompletnie nie rozumiem sugestii.
Co do szarego mydła to absolutnie nie odtłuszcza i nie zmywa odpowiednio powierzchni skór farbowanych, ponieważ jest to mydło potasowe i zostawić może specyficzne białe plamy. Faktycznie nie zawiera natłuszczaczy czy i innych środków chemicznych i teoretycznie jest świetne do mycia skóry no może nie dla tych osób, które mają suchą skórę ponieważ wada szarego mydła jest wysuszanie skóry.
Farba do skór oczywiście istnieje od bardzo dawna ale wcale nie oznacza to, że można wziąć dowolny produkt i osiągnąć za jego pomocą odpowiedni efekt.
Ale oczywiście może być tak, że ja z racji zawodu a jestem technologiem Chemii i specjalizuję się w procesie kataforezy jestem idealistą i patrzę na pewne rzeczy z punktu widzenia technologa a inni patrzą na sprawę zupełnie inaczej. Znam osoby które jako podkład na metal używają produktów do drewna bo jest znacznie taniej - pytanie tylko czy równie dobrze? Bo to, że coś wyschło i nie odpadło to nie oznacza, że jest dobrze.
Jedni do przemywania powierzchni przed lakierowaniem używają specjalistycznych zmywaczy a inni dla przykładu nitra. Też można, pytanie tylko czy jakość przygotowania będzie identyczna.
Więc ty polecasz szare mydło a ja zdecydowanie nie polecałbym go do mycia zabrudzeń jakie mogą pojawić się na skórze tapicerki przez lata a już na pewno nie polecałbym nakładania na powierzchnię przemytą roztworem z szarego mydła, farb które często nie są tanie.
Ot tyle - na koniec pragnę zapewnić, iż nikt u mnie nie kupi środków do przeprowadzenia renowacji skór czy innych powierzchni. Nie prowadzę sprzedaży i nie wykonuję usług tego rodzaju a jedyną moją intencją była ewentualna chęć pomocy jeżeli ktoś miałby problem tego rodzaju.
Dołączył: 30 Paź 2010 Posty: 3336 Skąd jesteś (miejscowość / region): wielkopolska Posiadane auto: peugeot 607 sedan 2.2 hdi 2004, pass mercedes c klassa, 2003, passat b-6 2006, opel corsa D 2008, peugoeot 407 2007, citroen C-5, laguna, Omega, Megane, honda, Golf, motocykl Honda 500, opel Vektra,
Piwa: 153/18
Wysłany: Nie 29 Gru 2013, 14:24
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Renowacja tapicerki skórzanej-Zrób to sam.
witam - i tyle kolego KRL wyszło ci z checi - ale z mojej strony jest to dobra praktyczna podpowiedz . Kazdy może sobie wybrac ci chce a o to na forum chodzi. Co do tej VILBRY za komuny, - to i we wsółczesnym Nasztm kapitalizmie jest stosowana ogólnie w warsztatach szewskich - ale teraz ma inna nazwę , a i tu kolega ma racje bo w gotowcach do butów , pewnie równiez jest - ale nie o to chodzi, lecz o efekt końcowy naszej tapicerki.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Renowacja tapicerki skórzanej-Zrób to sam.
Temat miał być zrobiony jako opis czynności wykonanych przez kolegę K.R.L przy renowacji tapicerki skórzanej....
A tu co jest już narobione? _________________ Nie znam się,kobietą jestem ...
(zpa 1256585)
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Renowacja tapicerki skórzanej-Zrób to sam.
U nas w serwisie - a pracuję w jednym z serwisów Audi w Warszawie mieliśmy fajny przypadek klienta, który dziś przekazywany jest w formie powiedzmy anegdoty.
Wspomniany człowiek kupił u nas A4 i jakiś czas po zakupie pojawił się z pytaniem o wymianę części fotela ponieważ na skórze pojawiła się dość długa rysa (prawie przez całe siedzisko włącznie z kilkoma centymetrami na oparciu w zasadzie rozcięcie – nie wiem jak i czym było zrobione ale wyglądało to tak jakby ktoś rozcinał coś nożykiem na fotelu i przy okazji rozciął skórę. Klient lamentował zresztą słusznie bo wyglądało to naprawdę źle. Okazało się, że jedyne wyjście u nas to zamówić cały fotel. Nie będę wspominał o koszcie bo pewnie wyobrażacie sobie.
Szef serwisu polecił klientowi jakąś firmę tapicerską ale człowiek powrócił ponieważ było mu zbyt drogo. Więc ostatnią deską ratunku był człowiek zwany u nas w firmie „Panem szmatką” mamy takiego fachowca którego zapraszamy do firmy gdy trzeba naprawić tapicerkę po uszkodzeniu (wypalona dziura, wytarcia, przetarcia brudy i różne takie) Kiedyś nawet mnie uratował dupę ponieważ usiadłem w RS6 na fotel w kombinezonie lakierniczym a, że folia nie fortunnie się zsunęła to zostawiłem plamę z lakieru i był wielki problem. A „Pan szmatka” jest fachowcem WIELKIEGO kalibru i potrafi naprawić coś co wydaje się nie możliwe do naprawienia.
Wracając jednak do rozcięcia na fotelu w A4 „Pan szmatka” stwierdził, że niestety nie będzie to łatwa naprawa a ślad tak czy siak pozostanie choć zapewne nie będzie rzucał się w oczy. Podał szefowi serwisu cenę a ten pewnie coś tam dodał i podał klientowi miało to być 400zł za robociznę + montaż i demontaż fotela.
Człowiek wpadł w szał dosłownie powiedział, że to żarty szef serwisu tłumaczył mu, że trzeba do tego użyć naprawdę odpowiednich i dobrych środków bo skóra ma fakturę nie można tego rozszlifować itd.. itp. Tak jak to tłumaczył „Pan szmatka”. Gość stwierdził, że dobre środki na alledrogo.pl kosztują parę zł i on sam sobie kupi naprawi a wszem i wobec będzie rozpowiadał, że w serwisie chcieli go normalnie naciągnąć na kasę.
Sprawa rozwiązała się kilka dni później gdy zobaczyliśmy – jak człowiek sam wykonał naprawę. Rozcięcie przy tym to był pikuś a sprawa zakończyła się naprawą wykonaną przez „Pana szmatkę” i muszę wam powiedzieć, że ten gość potrafi zdziałać cuda ale nigdy nie widziałem by używał „szarego mydła” czy „pasty do farbowania butów”
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.