Witam uzytkownikow, jestem w posiadaniu Mercedesa klasy A, 2003. Przed zakupem samochodu wiem, ze naprawiany byl kierunkowskaz. Czesc zostala wymieniona na uzywana jednak wszystko dzialalo do teraz. Przy skrecie w lewo ( tylko) sygnalizuje w prawo. Kupilam nowy, nie uzywany, jeszcze zapakowany kierunkowskaz i sprawa wyglada tak samo! W czym jest problem? Napewno cos z elektryka lub kablem. Czy ktos wie co moze byc przyczyna? Zagladnelam do bezpiecznikow, wyglada czysto raczej woda tam sie dostala! Bede wdzieczna za sugestie. Z gory dziekuje, pozdrawiam Ola...
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4810 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Pią 06 Mar 2015, 00:13
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Hmmm - jak tu niewieście odpowiedzieć...
Przełącznik kierunkowskazów w tym aucie nie włącza po prostu lewo/prawo tylko przekazuje do skrzynki bezpieczników "zakodowany rozkaz" który kierunek właczyć. Nie jesteś pierwsza z tym problemem.
Tu masz linka do podobnego problemu (Vaneo to jest A-klasa tylko inaczej wygląda)
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13110867#13110867
Jeżeli nie jesteś mocna w tych tematach, to link może pomóc osobie, która będzie auto naprawiać.
Pzdr. G
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Jeszcze troche i niewiasta mechanikiem zostanie 😊. Bardzo dziekuje za linka, cos czytalam o tych opornikach. Musze poszukac gdzie dostac ten caly rezystor. Dziala mi to na nerwy nie wspominajac juz o niebezpieczenstwie na drodze. Bede dzialac w kierunku jak kolega zasugerowal. Dam znac czy dziala! Raz jeszcze dziekuje i pozdrawiam Ola.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Chcialam jeszcze zapytac jaki ten opornik ma byc jednak Pan mnie uprzedzil, bardzo dziekuje raz jeszcze. Rano biegne do sklepu rozeznac sprawe z opornikami nastepnie do Pana mechanika! Z pewnoscia napisze jak sprawa stoi. Mam nadzieje, ze to jest to o czy Pan wspomnial. ciagle cos w tym aucie nie tak! Wielkie dzieki, ola.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Temat przenoszą z silnika do elektryki.
Przy okazji wtrącę się.
Kolego Gerri,
Jest na forum temat z takim samym problemem;
http://mercedes.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=184437
Koledzy wymieniając opornik bądź przełącznik niezbyt długo cieszyli się z naprawy. Widzę że musieli wymieniać zegar lub sam moduł kierunków.
Wytłumacz dogłębniej zasadę działania kierunkowskazów w Mercku, ciekawi to niejednego z nas elektryków od siedmiu boleści.....
Z góry dzięki. _________________ Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 242 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warmińsko-mazurskie Posiadane auto: Astra H Z19DTJ 2005
Piwa: 15/6
Wysłany: Sob 07 Mar 2015, 00:09
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Postaram się to opisać. Mamy przełącznik przy kierownicy. Do przełącznika dochodzi jeden przewód, który jest odpowiedzialny za załączenie lewego bądź prawego kierunkowskazu. Można się spytać, skąd układ sterujący=licznik wie, którą stronę załączyć? Jest to bardzo prosty układ.
Do przełącznika dochodzi +14V przy odpalonym samochodzie. Z przełącznika wychodzi tylko jeden przewód odpowiedzialny za kierunkowskazy.
Nie mam schematu, dlatego ciężko mi powiedzieć, czy układ jest sprawdzany na różnicy napięć czy prądów! Jednak można to uogólnić dla pokazania czytelnikom przynajmniej samą podstawę działania układu, nie ingerując czy jest to połączenie szeregowe, czy równoległe.
Kiedy chcemy skręcić w prawo, prąd płynie można by rzec bezpośrednio od plusa do jednostki sterującej.
Natomiast kiedy chcemy skręcić w lewo, prąd płynie przez wyżej wymieniony rezystor. Układ sterujący=licznik, moduł kierunkowskazów, na podstawie analizy napięcia tudzież spadku wartości prądu, wybiera, która strona kierunków ma zostać załączona.
Rezystor pełni w układzie rolę zmniejszenia wartości prądu, a co z tym idzie napięcia.
Dlaczego wam głupieją kierunkowskazy? Przyczyn może być kilka. Najprawdopodobniej, występuje zbyt mała różnica pomiędzy napięciami dla lewego i prawego kierunkowskazu. Może to być spowodowane zaśniedzonymi przewodami, pogorszoną jakością styków itp elementów zużywających się. Może być też tak, że gdy naciśniemy pedał gazu i obroty wzrosną, układ zacznie pracować normalnie a na biegu jałowym znów powrócą problemy bądź odwrotnie. Wynika to właśnie ze starych połączeń począwszy od alternatora, kończąc na przełączniku. Zaśniedziałe styki=zwiększenie rezystancji połączenia.
Czy wymiana rezystora pomaga? Można uznać, że tak, jednak należy pamiętać, że przy wylutowywaniu starego rezystora, należy odczytać jego wartość. Takie rezystory powinny mieć kod kreskowy dostępny na znanej wyszukiwarce (nazywa się to kodem kreskowym rezystorów). Dobierając rezystor, należy kupić minimalnie większy. Wtedy należy sprawdzić czy układ pracuje poprawnie. Jeżeli nie, zwiększamy rezystor itd aż do momentu gdy układ zacznie pracować prawidłowo.
Dla ludzi znających chodź trochę elektroniki, wzór na napięcie dla prądu stałego. U=I*R
Z tego wzoru widać, dlaczego zmiana rezystora na większy powoduje, że układ zaczyna poprawnie pracować
Można podłączyć amperomierz do układu i mierzyć, przy jakiej wartości prądu, układ działa normalnie.
Koszt rezystora w sklepach elektronicznych zaczyna się od groszy..., także warto sprawdzić najpierw tą możliwą usterkę.
Mam nadzieję, że przynajmniej w części mogłem komuś wytłumaczyć zasadę działania kierunkowskazów w naszej gwieździe:)
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Szanowni koledzy, ustosunkowalam sie do zalecenia kolegi Gerri, dzisiaj rano kupilam opornik (mocniejszy od oryginalnego), pojechalam do mechanika, przedstawilam sprawe i Wasze podpowiedzi. Pan mechanik stwierdzil, ze o takich rzeczach nie slyszal jedank sam chcial sprawdzic i przelutowal na miejscu rezystor. Ja rowniez wzielam do serca podpowiedz kolegi Gerri i upieralam sie przy tym zeby sprobowac. Od wczesnego poludnia, po zmianie rezystora kierunkowskaz dziala poprawnie! Nie chce nic zapeszac, za wczesnie sie wypowiadac, ale dziala! Bede obserwowac sytuacje. Mam jeszcze pytanie odnosnie zasniedzialych koncowek! O ktore dokladnie chodzi? Wiem, ze jest jakis spray tylko nie wiem gdzie psikac! Reasumujac, jestem wdzieczna za sugestie, za poswiecony czas na odpowiedzi! Poki co pomoglo, raz jeszcze dziekuje za pomoc. kontroluje kierunkowskaz caly czas i mam nadzieje, ze pomoglo, oczywiscie nie watpie w Wasza obszerna wiedze. Pozdrawiam wszystkich serdecznie Ola.
Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 242 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warmińsko-mazurskie Posiadane auto: Astra H Z19DTJ 2005
Piwa: 15/6
Wysłany: Sob 07 Mar 2015, 10:25
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Co do zaśniedziałych końcówek, to ciężko byś cokolwiek sama zrobiła. I nie martwiła się tymi końcówkami o których wspomniałem. Jeżeli coś będzie nie tak, dopiero wtedy będziemy starali Ci pomóc.
Proponuję, byś nic nie robiła, skoro chodzą kierunki jak powinny:) A najwyżej jak znów w przyszłości za jakiś okres czasu wystąpi problem, to spróbujemy doradzić.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Dzięki za szczegółowy wykład. Browar popłynął. Jeszcze Was pognębię.
W przedstawionym przeze mnie temacie Koledzy mimo wymiany rezystora a nawet wajchy również kierunki nie działały prawidłowo. Dopiero po sekcji licznika i wymianie modułu wszystko wróciło do normy. Czyżby coś sknocili? Jak sprawdzić czy akurat siadł rezystor w przełączniku lub moduł w liczniku? _________________ Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 242 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warmińsko-mazurskie Posiadane auto: Astra H Z19DTJ 2005
Piwa: 15/6
Wysłany: Nie 08 Mar 2015, 12:18
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Jak sprawdzić rezystor? Bardzo prosto. Należy wziąć miernik uniwersalny, który ma opcję badania rezystancji (symbolem można by rzec jest takie drzewko). Wylutować jedną nóżkę rezystora, następnie przewody miernika podłączyć pod rezystor. Jeden przewód z miernika przykładamy do odlutowanej właśnie nóżki, natomiast drugi przykładamy do drugiej nóżki. Wynik z multimetru, porównujemy z kodem kreskowym znajdującym się na obudowie rezystora. Wynik powinien być praktycznie taki sam (lekka odchyłka zawsze się pojawia).
Natomiast jak sprawdzić moduł w liczniku? Ciężko mi cokolwiek powiedzieć, ponieważ nigdy nie widziałem schematu takiego przerywacza. Jednak... Jeżeli ktoś dobierze się do tego modułu, należy sprawdzić czy na jakiejś obudowie itp elemencie znajduje się schemat połączeń. np: 30,31 itd.
O co chodzi z przerywaczem? Jak on działa?
Przerywacz jest takim urządzeniem, który jest stosowany do cyklicznego załączania/wyłączania zasilania obwodu kierunkowskazów poprzez jakiś przekaźnik.
Jak go sprawdzić?
Jeżeli wiemy jakie piny odpowiadają za zasilanie, masę i wyjście sterujące, należy zewrzeć pewne piny. Problem polega na tym, że ja osobiście nie wiem, czy wyjście na przekaźnik jest masą czy +12V.
Przyjmijmy, że literka L-wyjście cykające.
Jeżeli zewrzemy literkę L z konkretnym pinem (zasilanie bądź masa), powinny zaświecić się kierunki. Wydaje mi się, że powinny zaświecić się światłem ciągłym. Jeżeli żarówki się świecą po zwarciu tych pinów, to oznacza że przerywacz jest uszkodzony.
Co może być uszkodzone w przerywaczu?
1-przekaźnik - możliwe że uszkodzona jest cewka przekaźnika, bądź styki są zaśniedziałe, bądź całkowicie nie przełączają się po podaniu napięcia zasilania na cewkę przekaźnika.
2-kondensator- najprawdopodobniej na płytce znajdują się kondensatory elektrolityczne. Pod wpływem lat wysycha w nich elektrolit, tracą swoje wartości a układ zaczyna wariować. Bądź pod kondensatorem znajduje się rozlany płyn.
3-układ scalony-tutaj, dla ludzi nie znających podstaw elektroniki, ciężko będzie wytłumaczyć jak sprawdzić taki układ. To on dokonuje praktycznie całej operacji załączania kierunkowskazów z daną częstotliwością.
Jednak w wypadku, gdy kierunki wariują lewo/prawo, warto też sprawdzić wszystkie rezystory znajdujące się na płytce. Jak sprawdzić rezystor, napisałem już na samej górze tego postu:)
Dobrze by było, gdyby ktoś zrobił zdjęcia takiego przerywacza w naszym samochodzie, wtedy mógłbym bardziej opisać jak to powinno działać. Nie wiadomo jaką technologię użył mercedes do przerywania sygnału do kierunkowskazów. Podana przeze mnie wiedza jest wiedzą ogólną i sam nie wiem, co znajduje się dokładnie w takim przerywaczu w naszym modelu.
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4810 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Nie 08 Mar 2015, 20:08
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Niestety - przerywacz kierunkowskazów w modelu 168 to nie jest osobny podzespół. Po prostu kable z poszczególnych żarówek doprowadzone są do licznika, wewnątrz niego jest płytka drukowana spełniająca wszystkie funkcje, a pewna jej część spełnia zadanie przerywacza. Nie ma tam żadnego stycznika, a niewprawnemu w elektronice użytkownikowi ciężko będzie nawet określić który to kawałek płytki i które elementy.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Doprowadzając problem do końca mam jeszcze zapytanie.
Może ktoś wie jakiej mocy i o jakiej rezystancji występuje ten rezystor w przełączniku?
A nuż będzie przegrzany i znaki będą niewidoczne....
Nie każcie mi tu tylko samemu sprawdzić i rozbierać przełącznika _________________ Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Problem z kierunkowskazem
Podstawowe rzeczy na temat rezystorów to znam. Mi chodzi (nie tylko mi) o konkretne parametry w tym przypadku... _________________ Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony 1, 2Następny
Strona 1 z 2
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Elektryka i elektronika,wskażniki i kontrolki
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.