VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Witam forumowiczów.
Na wstępie opiszę moje problemy, otóż zakupiłem Vito z usterką która spędza mi sen z powiek już 4 miesiące, mianowicie:
- skrzynia biegów pracuje w trybie awaryjnym
- brak regulacji obrotów biegu jałowego
- na zimnym silniku lubi sobie strzelić w dolot
Moje pytanie do posiadaczy vito w benzynie:
Jakiej firmy posiadacie przepustnicę
jaki numer i rodzaj sterownika (PMS, Bosh, etc...)
czy posiadacie hamulec górski (przepustnica między tłumikami
Uprzedzając pytania:
- niestety nie mam możliwości podłączyć sie do SD
-wszystkie innne "testery" nie chcą się połączyć, jeden jedyny który komunikował zczytał tylko błąd z PMS, że "Actuator EM Emergency Mode"
-moje dziwne pytania są spowodowane poprzednim właścicielem, gdyż była wymieniana przepustnica i sterownik silnika (ECU obecnie założone to PMS z C klasy 1.8 przepustnica nie wiem ale jest to VDO)
Szczegóły dot. auta Vito 113 L 1996 2.0 Pb Automat 4HP20 4bieg. klimatyzacja ABS ABD 2x Airbag
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4810 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Czw 14 Sty 2016, 09:30
Temat postu:
Re: VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Salatny napisał:
Moje pytanie do posiadaczy vito w benzynie:
Ciekawe ilu ich tu znajdziesz
Salatny napisał:
Jakiej firmy posiadacie przepustnicę
jaki numer i rodzaj sterownika (PMS, Bosh, etc...)
Wszystkich tych rzeczy dowiesz się wpisując numer podwozia do programu EPC. PMS to nie jest producent - to jest rodzaj układu wtryskowego, w którym dawka wtrysku dobierana jest na podstawie ciśnienia w kolektorze. Drugim rodzajem stosowanym w Vito był HFM, gdzie elementem regulacyjnym jest przepływomierz powietrza. "Bosh" nie produkuje sterowników silnika - coś ci się pomyliło. "Bosh" to firma taka jak "Pionier", "Panascanic", "Thompsonic" czyli producent najgorszych podrób.
Salatny napisał:
czy posiadacie hamulec górski (przepustnica między tłumikami
To nie jest hamulec górski - chociaż podobnie wygląda.
Salatny napisał:
- niestety nie mam możliwości podłączyć sie do SD
Nie bardzo sobie wyobrażam, jak ty chcesz naprawiać auto ze skomplikowaną elektroniką przy pomocy młotka i obcęgów...
Myślisz, że jak zaczniesz wymieniać podzespoły to auto się samo naprawi? Życzę szczęścia i grubego portfela
Salatny napisał:
-moje dziwne pytania są spowodowane poprzednim właścicielem, gdyż była wymieniana przepustnica i sterownik silnika (ECU obecnie założone to PMS z C klasy 1.8 )
Która przepustnica była wymieniona? Dlaczego? Co było powodem wymiany sterownika?
Re: ( Mercedes Vito ) VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Cytat:
Wszystkich tych rzeczy dowiesz się wpisując numer podwozia do programu EPC. PMS to nie jest producent - to jest rodzaj układu wtryskowego, w którym dawka wtrysku dobierana jest na podstawie ciśnienia w kolektorze. Drugim rodzajem stosowanym w Vito był HFM, gdzie elementem regulacyjnym jest przepływomierz powietrza. "Bosh" nie produkuje sterowników silnika - coś ci się pomyliło. "Bosh" to firma taka jak "Pionier", "Panascanic", "Thompsonic" czyli producent najgorszych podrób.
Jest dokładnie tak jak mówisz, choć spotkałem gdzieś jakąś aukcje gdzie sprzedawany był sterownik właśnie bosh... z EPC mam równie różowo jak z SD. Mam nr oryginalnego sterownika, lecz nigdze nie mogę go znaleźć, są z podobnym numerem, ale nie taki sam.
Cytat:
To nie jest hamulec górski - chociaż podobnie wygląda.
To podziel się ze mną do czego to służy, gdyż we wszystkich serwisówkach twierdzą, że to właśnie hamulec górski
Cytat:
Nie bardzo sobie wyobrażam, jak ty chcesz naprawiać auto ze skomplikowaną elektroniką przy pomocy młotka i obcęgów...
Myślisz, że jak zaczniesz wymieniać podzespoły to auto się samo naprawi? Życzę szczęścia i grubego portfela Smile
Skomplikowanie elektroniki w PMS jest takie same jak w matizie... nie czekaj w matizie wszystkie wtryski chodzą oddzielnie:)
Tak na poważnie, to układ jest dość prosty i chematy do niego mam, brak SD spowalnia pracę bo nie masz wszystkiego na tacy, lecz nie ma sensu nic wymieniać, jeżeli nie będę miał pewności, że części które posiadam są dobre (tzn do tego modelu)
Cytat:
Która przepustnica była wymieniona? Dlaczego? Co było powodem wymiany sterownika?
Samochód odkupiłem od emerytowanego mechanika z Łodzi, powodem wymiany sterownika był zgnity pin w złączu, niestety poprzedni właściciel "otworzył" ecu żeby ten pin wymienić. Natomiast przepustnica ma "plomby" sprayem na obudowie namalowane, jak większość części ze szrotów, więc też podejrzewam że była wymieniona (przepustnica silnika, nie wydechu)
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4810 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Czw 14 Sty 2016, 22:19
Temat postu:
Re: ( Mercedes Vito ) VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Salatny napisał:
powodem wymiany sterownika był zgnity pin w złączu,
W takich sytuacjach robi się po prostu obejście wtyczki (i zgnitego pinu) kabelkiem na zewnątrz obudowy. Mało eleganckie, ale skuteczne. Woda w sterowniku PMS w Vito 638 to nie tylko twój problem.
Salatny napisał:
Skomplikowanie elektroniki w PMS jest takie same jak w matizie..
No widzisz: niby takie proste, a rady sobie dać nie można przez tyle czasu
Salatny napisał:
z EPC mam równie różowo jak z SD
Salatny napisał:
nie ma sensu nic wymieniać, jeżeli nie będę miał pewności, że części które posiadam są dobre (tzn do tego modelu)
No to idź do wróżki. Na pewno na podstawie zdjęcia samochodu (i bez numeru podwozia) określi które części są właściwe. Do EPC numer VIN jest niestety BEZWZGLĘDNIE KONIECZNY
Re: ( Mercedes Vito ) VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Cytat:
W takich sytuacjach robi się po prostu obejście wtyczki (i zgnitego pinu) kabelkiem na zewnątrz obudowy. Mało eleganckie, ale skuteczne. Woda w sterowniku PMS w Vito 638 to nie tylko twój problem.
Niestety osoba która tego próbowała zrobiła to młotkowo-obcęgowo, więc oryginalny ecu nadaje się jako przycisk do papieru...
Zaprzyjazniony elektronik polutował alu druty powyrywane w sterowniku, ale niestety nastąpiły w nim uszkodzenia statyczne w laminacie, przynajmniej tak twierdzi.
Cytat:
No to idź do wróżki. Na pewno na podstawie zdjęcia samochodu (i bez numeru podwozia) określi które części są właściwe. Do EPC numer VIN jest niestety BEZWZGLĘDNIE KONIECZNY
Odbieram to jako sugestię dobrej woli, że do EPC masz dostęp...
VIN VSA63811413011533
Natomiast udało mi się dzisiaj połączyć AutoComem:
22 Tempomat stan neutralny
Jakieś sugestie? Dodam, że tempomatu nie posiadam.
a i btw nie napisałeś do czego ta przepustnica między wydechami.
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4810 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Pią 15 Sty 2016, 21:09
Temat postu:
Re: ( Mercedes Vito ) VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Salatny napisał:
a i btw nie napisałeś do czego ta przepustnica między wydechami.
Ależ dociekliwy jesteś...
Nazwy angielskie tego ustrojstwa to:
- retaining gate for catalytic converter heating
- exhaust flap-controlled emission control system
Działa to tak: na pewno będąc pod autem zwróciłeś uwagę na niewielki bypass pomijający pierwszy tłumik. Zastanów się - co się stanie, jak zamknie się przepustnica? Gazy spalinowe ominą pierwszy tłumik, i poprzez bypass uderzą bezpośrednio w katalizator. Czyli gorące gazy są w stanie w bardzo szybkim czasie podgrzać katalizator, co zdecydowanie ogranicza czas kiedy emisja zanieczyszczeń po uruchomieniu zimnego silnika jest wysoka. Po nagrzaniu katalizatora sterowanie przepustnicą utrzymuje właściwą temperaturę katalizatora i zabezpiecza go przed przegrzaniem. Jak widzisz teorie o "hamulcu górskim" są wyssane z palca - to takie mądrości mechaników chcących wykazać się swoja wątpliwą elokwencją w temacie.
Re: ( Mercedes Vito ) VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Niestety gdzieś mi się zapodziała obudowa z tego sterownika, pamiętam tylko że początek był 018
Gerri napisz mi jeszcze z tym SD i tempomatem, jakie możliwości i czy słuszny trop...
Do tej pory wszystkie "testery" wskazują błąd 22 wiem że to nie jest w formacie PXXXX, ale czy to ma jakiś sens jakbyś próbował po numerze błędu to rozgryźć?
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4810 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Wto 19 Sty 2016, 22:17
Temat postu:
Re: ( Mercedes Vito ) VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Salatny napisał:
Do tej pory wszystkie "testery" wskazują błąd 22 wiem że to nie jest w formacie PXXXX, ale czy to ma jakiś sens jakbyś próbował po numerze błędu to rozgryźć?
Formatu PXXX nie będzie, bo ten format odpowiada błędom dla systemu diagnostycznego OBD. VITO 638 oraz pierwsze C-klasy to system diagnostyczny "przed OBD" i format błędów jest inny. Możliwe było ich sczytywanie z pamięci sterownika poprzez tzw. "ImpulsZahler" (licznik impulsów) czyli mówiąc wprost poprzez "wybłyskanie" kodu błędu lub poprzez poprzednika Star Diagnozy którym był tzw. HandHeldTester (w skrócie HHT) Tylko że dla jednego z nich bład 22 oznacza usterkę cewki zapłonowej, natomiast dla drugiego urządzenia jest to błąd w układzie sondy lambda. Jeżeli natomiast chodzi o testery uniwersalne działające w systemie OBD, to posługują się one również kodami uniwersalnymi OBD. Niestety - pewna część tych uniwersalnych kodów nie pokrywa się z kodami dla sterowników Mercedesa. Tak więc w przypadku tego rodzaju diagnozy trzeba zachować rozsądny brak zaufania. Nie wydaje mi się w tym przypadku, żeby błąd tempomatu wpływał w tak zdecydowany sposób na zachowanie pojazdu. Wyprogramować oczywiście można, ale podejrzewam, że niczego to nie zmieni.
Facet ma podobny problem, tylko tam jest HFM, ale przy okazji:
Cytat:
Podjechałem jeszcze raz do ASO aby dokształcić się o co tu chodzi z tymi komputerami.
Oto czego się dowiedziałem; bez żadnego problemu mógłbym zamontować komputer z c-klasy (czyli ten który zamiast mojego został wprowadzony a których na rynku wtórnym było pełno) po wbiciu odpowiedniego kodu wyposażenia który łaskawi mi Pan z ASO podał.
Ten kod wyposażenia zależy od roku i ... wyposażenia z jakim auto było wyprodukowane. Proste podajesz VIN i zgodnie z nim dobierany jest ten kod. Też mnie to zdziwiło bo kompletnie nie wiedziałem ani nie czytałem o tym nigdzie bo nikt o tym nie pisał nigdy. generalnie po wgraniu a raczej odblokowaniu odpowiedniego "softu" błąd z automatyczną skrzynią biegów zniknął i się już nie pojawił.
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4810 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Sro 20 Sty 2016, 23:27
Temat postu:
Re: ( Mercedes Vito ) VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Wprowadzanie wyposażenia w początkowych seriach motoru 111 z HFM lub PMS odbywało się rzeczywiście na zasadzie wprowadzenia numeru VIN do programu serwisowego EPC. Potem w odpowiednich rubryczkach tabelki znajdowało się wyposażenie: ASB/manual, Klima/heater, tempomat/bez tempomatu i już więcej nie pamiętam co. W końcowym efekcie zapytywowywujący człowiek otrzymywał wielocyfrowy kod który należało wprowadzić do sterownika silnika. Nie są to jednak kody uniwersalne! Jeżeli ktoś ma Vito z manualem, bez klimy i tempomatu, to wcale nie znaczy, że jak ktoś inny ma Vito z tym samym silnikiem i wyposażeniem - to będzie miał ten sam kod.
Niestety - jeżeli chodzi o mnie, to nie mam w chwili obecnej dostępu do tych kodów. Moje ściągawki są zbyt nowe i te wszystkie stare dokumenty zostały "odgórnie" wykasowane.
Trzeba w razie potrzeby wyszukiwać pomocy wśród ludzi którzy mają dostęp do archiwalnych wersji programu EPC.
Wg mnie to jednak nie obiecuj sobie po tym zbyt dużo. Bardziej prawdopodobne wydają mi się tłumaczenia błędów które podałem powyżej.
Re: ( Mercedes Vito ) VITO 113L - Prośba o wszelkie informacje dot. elektroniki
Tylko, cewki mam dobre, przewody - świece też, Sonda lambda też pracuje poprawnie (mam podgląd na sterowniku LPG)
Robiłem dwa razy diagnostykę:
raz testerem takim "chińskim" i wyskoczyło:
v8.6/202Drive/Control module version
MB number: 0155457332 <- czy to aby nie numer sterownika?
Supplier: SIEMENS
Hardware version: 32/93
Software version: 34/93
Diagnostic version: 65/00
Displacement: 1.8 no.: M018732VRB
022 CC,EFP, actuator signals em emegrency mode
a drugi raz autocomem:
22 tempomat sygnał neutralny
W pozostałych wypadkach oba testery łapią błąd sondy lambda "uboga mieszanka" jak przełączę na gaz, w obu błąd znika po przełączeniu na Pb.
Żebyś się nie sugerował, problem pojawił się zanim założyłem gaz, Jak go kupiłem to przepustnica była odłączona. Zrobiłem wiązkę ECU -> Przepustnica i wszystkie czujki. Przepustnicę rozebrałem, posprawdzałem, mikrostyk działa, czujnik potencjometryczny też, jak odpale, silnik "krokowy" w przepustnicy pracuje (odbija jak dodam gazu, czasami próbuje trochę przymknąć) a mimo to nie ma stabilnych wolnych obrotów.
Jak wygląda adaptacja przepustnicy w PMS? Po regeneracji wiązki przestał już strzelać w dolot na zimnym silniku, ale dopiero jak zrobiłem 800km
Na pewno poprzedni "elektryk" miał pierwszy raż MB w łapach, bo na przykład świeciły się SRS i autocom pokazał około 20 błędów , chyba wszystkie możliwe czujniki, po skasowaniu wszystko OK, więc wnioskuje że ktoś sobie na ślepo kostki odpinał, i to w taki sposób, że SRS błędy zbierał.
Kolejna jeszcze ciekawostka to to, że zanim przepustnica zatrybiła, to po odpaleniu miał 300RPM, i jak odpiołem mu aku, to błąd skrzyni znikał, po dopaleniu wszystko pięknie chodziło (regulacja ciśnienia, tryby, wrzucanie biegów,) dopóki gazu nie wcisnąłem. Wtedy od razu BACH tryb awaryjny.
Niestety nie mogłem się niczym połączyć z ASB, a podobno do diagnostyki Autocom powinien to ogarnąć.
Jest jeszcze jeden myk, ECU zmieniali razem z kostkami, i jak przeglądałem schematy, to PMS jak jest z manualną to na pin A5 ma podaną masę, a jak zASB to + po kluczyku, u mnie w instalacji podaje plus tak jak ma być, ale jak robiłem wiązkę to w kostce na pinie A5 kabel był brązowy (czyli masa -> manual) tylko nie wiem czy kostki są od tego konkretnie sterownika.
Ale wnioski mam takie, że po prostu jakiś bzdet wprowadza sterownik w tryb awaryjny, tak jak u kolegi w innym poscie, że zła koronka ABS mu ASB w tryb awaryjny wprowadziła (widać gwiazda tak ma).
Gerri napisał:
Wprowadzanie wyposażenia w początkowych seriach motoru 111 z HFM lub PMS odbywało się rzeczywiście na zasadzie wprowadzenia numeru VIN do programu serwisowego EPC. Potem w odpowiednich rubryczkach tabelki znajdowało się wyposażenie: ASB/manual, Klima/heater, tempomat/bez tempomatu i już więcej nie pamiętam co. W końcowym efekcie zapytywowywujący człowiek otrzymywał wielocyfrowy kod który należało wprowadzić do sterownika silnika. Nie są to jednak kody uniwersalne!
A czy "edukacyjne" EPC to zrobi offline, czy to jakaś funkcja online była?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes Vito ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.