Dołączył: 09 Mar 2018 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): Rzeszów Posiadane auto: vaneo 1.9 automat
Piwa: 4/0
Wysłany: Czw 19 Lip 2018, 17:26
Temat postu:
"F" problem w automacie, ciekawe informacje
Dzień dobry kochani. To zdaje się jest mój pierwszy wpis na forum no ale od dawna czuję się jego użytkownikiem przez czytanie Waszych porad.
To dzięki Wam udało mi się dziś samodzielnie naprawić swój samochód.
Od pół roku posiadam Vaneo 1,9 benzyna w automacie.
Od jakiś dwóch miesięcy zaczął pojawiać się problem z przechodzeniem skrzyni w tryb awaryjny (słynna literka F zamiast PRND) z początku sporadycznie ale później coraz częściej, aż w końcu rzadko udawało mi zresetować skrzynię do P.
SD pokazało błąd P200A (moduł sterowania skrzyni uszkodzony) i mnóstwo innych związanych z błędami w komunikacji. Żaden mechanik nie chciał się tego tknąć (mieszkam w UK) Z jednym udało mi się umówić na termin ale gdy przyjechałem nie przyjął mnie zasłaniając się chorobą a potem przestał odbierać połączenia ode mnie.
Dzięki przeanalizowaniu wielu wątków na forum moją uwagę przykuła płytka drukowana pod lewarkiem. Uznałem że przyczyna może być tam zlokalizowana.
Dziś rano wyjąlem lewarek i dostałem się do płytki. Szukając "zimnych lutów" natknąłem się na coś bardzo dziwnego:
Piny od małej wtyczki z prawej strony lewarka w ogóle nie były przylutowane!!!!
No cóż, mała lutownica i lupa oraz 10 min pracy (zero kosztów) i problem załatwiony. Co prawda to jeszcze nie mogę w to uwierzyć bo jazda na F to koszmar którego byłem udziałem przez ponad 2 miesiące. Obiecywano mi już wymianę skrzyni za 1200 GBP lub naprawę za 1000.
Żałuję, że nie zrobiłem zdjęć bo wtedy sprawa byłaby zupełnie jasna no ale być może sam opis też komuś się przyda.
pozdrawiam
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) "F" problem w automacie, ciekawe informacje
Super że udało się Tobie to samemu naprawić. Ja przecwiczyłem również drążek, ale i naprawę modułu w skrzyni (sterownika). Przy sterowniku objawy były inne - literka skrzyni biegów po prostu "znikała". Z kolei przy drążku wskakiwało F, a skrzynia np przestawiała się na 5-ty bieg, w losowych sytuacjach, np przy ruszaniu pod górkę ze skrzyżowania...
W PL jest niby łatwiej, bo jest szereg warsztatów zajmujących się takimi naprawiami elektroniki (mniej lub bardziej profesjonalnie, więc nigdy nie wiadomo jaki rezultat), ale i tak często mechanicy na hasło "skrzynia w a klasie" odpowiadają "ja się tego nie tykam".
Dołączył: 09 Mar 2018 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): Rzeszów Posiadane auto: vaneo 1.9 automat
Piwa: 4/0
Wysłany: Wto 04 Wrz 2018, 17:53
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) "F" problem w automacie, ciekawe informacje
Epopei "F" na wyświetlaczu ciąg dalszy. Otóż po naprawie opisanej w poprzednim wpisie problem powrócił po kilku tygodniach. Nie był tak dolegliwy jak za pierwszym razem więc zdecydowałem się przyjechać samochodem do Polski (zrobiłem tu remont innych podzespołów samochodu). Przy okazji kupiłem dodatkowy lewarek skrzyni (zapłaciłem 120 zł) Po rozebraniu tego "nowego" lewarka okazało się, że w nim również piny do płytki są nieprzylutowane W tej chwili jest mi do śmiechu ale czytając tę "epopeję" na forum to mina mi rzednie. Otóż podejrzewam, że jest to wada konstrukcyjna tego lewarka występująca we wszystkich samochodach z automatem (W168) Co prawda to tylko dwa przypadki, no ale kłopoty opisywane tu na forum moim zdaniem świadczą za taką tezą. Najgorsze jest to, że trudno mi uwierzyć, że mechanicy mający doświadczenie z tym problemem tego nie wiedzą. Moim zdaniem najnormalniej w świcie rżną głupa i kasują po kilka tysięcy za 5 minut pracy. Nigdzie na forum nie ma też tej informacji. Powtarzam: mogę się mylić, no ale jakoś trudno mi w to uwierzyć. Piny od wtyczki są po prostu wetknięte w otwory na płytce i to wszystko. Po wyjęciu starej (naprawianej przeze mnie) płytki okazało się, że lut na jednym z pinów po prostu wykruszył się. Nie jestem specjalistą od lutowania więc mogłem (na pewno tak było) zrobić to (przylutować piny) niefachowo. Drugą płytkę zlutowałem już lepiej i od tamtej pory (ponad miesiąc) wszystko jest OK. Jeżdżę dużo i ostro (około 300 mil dziennie) więc i to wskazuje na pozbycie się definitywnie problemu. Skrzynia działa bardzo dobrze.
Kupiłem też W169 z tym samym problemem Jeśli po rozebraniu lewarka (jest trochę inny) okaże się, że piny też nie są lutowane do płytki to uznam, że opinia o niemieckiej solidności jest niczym nie popartym mitem... albo że ta niedoróbka jest robiona specjalnie w celu dokładnego i bezproblemowego strzyżenia owiec z kasy. Moja przygoda z mechanikami tu w UK (Polakami mającymi na prawdę dobrą opinię) świadczy też o tym, że bardzo mało osób o tym wie.
Do kolegi @BrunoJ: Ja też miałem objaw znikania litery na wyświetlaczu. Być może po prostu jakiś"inżynier" niemiecki wpadł na pomysł, żeby podobny numer zrobić w samym sterowniku w skrzyni. U mnie Star Diagnostic wskazał uszkodzenie sterownika skrzyni. ....albo Twój problem powrócił ze względu na ponowne ukruszenie się lutu. Zaglądałeś tam? Lutował Ci ktoś te piny? Mam wrażenie (po kolorze lutu) że występują tam dość duże temperatury podczas pracy... zresztą, pierwszy raz lutowałem angielskim lutem a tu wszystko jest gorszej jakości niż w Polsce
Nie wiem czy komuś to się jeszcze przyda no ale teraz mam dwie płytki to zrobię zdjęcie i wrzucę gdy znajdę chwilę czasu.
p.s. Jeszce słówko do tego:
@BrunoJ napisał cyt:
" Co ciekawe po złożeniu do kupy rozrusznik zagadał jakby nigdy nie miał problemów i nie bardzo wiem o co chodziło"
Miałem dokładnie ten sam problem (no dobra na pewno nie mogę wiedzieć )
Mój polegał na tym, że rozrusznik raz działał a raz nie, jak mu się zachciało. Kiedyś wyszedłem z pracy i gówno - nie zagada. Siedziałem około godziny (próbowałem wielokrotnie odpalić bez rezultatu) Po godzinie skapitulowałem i zadzwoniłem po syna, żeby mnie odholował do domu (15 mil) Syn pracował wtedy jakieś 30 mil ode mnie więc zajęło mu to trochę czasu. Tuż przed jego przyjazdem spróbowałem zrezygnowany jeszcze raz i stał się cud odpalił. Mialem z tym rozrusznikiem kilka takich przypadków (ale nigdy w drodze oprócz tego jednego) Dziś myślę, że winny był... tak, tak dobrze myślisz lewarek (a konkretnie płytka pod nim) zmiany biegów i nieprzylutowane piny. Od naprawy tej płytki kłopot z rozrusznikiem zniknął i nie pojawił się więcej. Moim zdaniem brak połączenia przez nieprzylutowane piny mógł powodować, że sterownik silnika "uważał" że włączony jest jakiś bieg (chociaż nie był) Na biegu samochód z automatem się nie uruchomi. Sprawdzałem wszystko i wiem, że rozrusznik na pewno nie dostawał prądu. To akurat potrafię sprawdzić.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) "F" problem w automacie, ciekawe informacje
U mnie temat rozrusznika nie powrócił. A że wysypał sie przełącznik świateł pod kierownicą, to od razu wymieniłem też kostkę od stacyjki, która chyba jednak była najbardziej prawdopodobnym winowajcą niedziałającego rozrusznika.
Zniknięta litera biegu miała miejsce już prawie dwa lata temu i po naprawie sterownika w skrzyni nigdy nie powróciła.
Obecnie jedynym problemem jest to że auto przy dohamowaniu szarpie, czasem mocno. Przy uważnej jeździe, delikatnym zwalnianiu itp, mozna tego prawie całkowicie uniknąć, ale problem jest i na razie nikt nawet nie zasugerował gdzie patrzeć.
Akurat w tym przypadku w drążek nie wierzę. Prędzej już w jakies elektrozawory, chociaż nie bardzo wiem czy tak właśnie by sie to objawiało. Z racji że auto praktycznie stoi (żona jeżdzi już nowszą a-klasą), to parcie na rozwiązanie tego tematu jest praktycznie zerowe, chociaż gdyby udało sie to naprawić to ewentualnie auto nadawałoby sie do sprzedaży ( bo teraz to kto mi kupi auto z szarpiącą skrzynią? pomijając handlarzy "daję pincet i biorę bez oglądania"...
A szkoda bo autko ogólnie ładne, parę rzeczy naprawionych i jeszcze ktoś by chwilę pojeździł....
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) "F" problem w automacie, ciekawe informacje
Witam. Na poczatku chce podzielowac Panu gervazy bo dzieki jego podpowiedziom rowniez polutowalem te piny i jak narazie skrzynia nie daje oznak F-ocha. Podejrzewazm ze to nie bedzie tylko ten powod i niebawem znow sie pojawi ale poki co odpukuje i jezdze dalej.
Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1 Skąd jesteś (miejscowość / region): Nidzica Posiadane auto: Mercedes vaneo 1.9 2002rok
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 02 Mar 2019, 23:20
Temat postu:
'' F'' problem z automatem i błąd P0768
Witam wszystkich serdecznie. Również mam problem z F przy vaneo 1.9 benzyna, a przy okazji błąd P0768. Gdzie szukać tej cewki? Proszę o pomoc. Pozdrawiam _________________ Smyk
Dołączył: 09 Mar 2018 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): Rzeszów Posiadane auto: vaneo 1.9 automat
Piwa: 4/0
Wysłany: Pią 07 Cze 2019, 14:50
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) "F" problem w automacie, ciekawe informacje
Przepraszam, że nie zaglądam na forum zbyt często. Chroniczny brak czasu. Koledze @Smyku1989 pewnie już nie pomogę bo jego wpis jest stary. No ale czuję się w obowiązku napisać ciąg dalszy (skoro już tu zajrzałem). Kolego @Smyku nie chodzi o żadną "cewkę" tylko o płytkę drukowaną (elektroniczny układ drukowany) znajdującą się w lewarku zmiany biegów (problem dotyczy W168 z automatyczną skrzynią biegów)
No cóż od mojej powtórnej naprawy kłopot całkowicie zniknął. Skrzynia (pomimo sporego już przebiegu) sprawuje się nadal bardzo dobrze co również skłania mnie do wniosku, że brak lutów na pinach przy wtyczce, jest głównym i najważniejszym problemem tej skrzyni. Przy okazji naprawy lewarka wymieniłem też olej w skrzyni. Przy wymianie należy pamietać że olej musi spełniać normę mercedesa. Najlepiej wybrać któryś z tych: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.10_en.html
To już prawie rok bezawaryjnej pracy skrzyni biegów przy bardzo intensywnej eksploatacji. Przez te około 10 miesięcy przejechałem blisko 40k mil.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Układ przeniesienia napedu
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.