Mercedes

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęściksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Mercedes klasa A i Vaneo ) Jak pozbyłem się stukania popychaczy w Vaneo (i W168) 1.6



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum MERCEDES Forum Strona Główna -> ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
epi7

Czytelnik



Dołączył: 14 Lis 2018
Posty: 5
Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań
Posiadane auto: Vaneo 1.6
Piwa: 5/0
Wysłany: Nie 09 Gru 2018, 21:20
Temat postu:

Jak pozbyłem się stukania popychaczy w Vaneo (i W168) 1.6


Zamieszczam opis moich amatorskich działań, może się komuś przyda przy podobnym problemie.
Nie jestem zawodowym mechanikiem, nie należy tekstu traktować jako instrukcji.

Zawsze po rozruchu słychać było przez kilka sekund grzechotanie łańcucha, a pewnego pochmurnego dnia zaczęło stukać w górnej części silnika, głośno i wolniej niż obroty wału.
Prawdopodobnie problem z popychaczem hydraulicznym, a że nie jestem przekonany do leczenia silników przez płukanki i zmiany oleju to zdjąłem pokrywę rozrządu wg opisów na forum.
Pod spodem brudno, w narożnikach czarne suche osady odpadające od głowicy po dotknięciu.

Oznakowałem srebrnym pisakiem położenie łańcucha względem koła zębatego, wykręciłem napinacz.
Odkręcając łożyska wałka rozrządu odkładałem je tak by przy montażu trafiły na swoje miejsca.
Warto dwie śruby lekko wkręcić by cały "mostek" (nie wiem jak to się nazywa?) nie zsuwał się przy wyjmowaniu wałka.
Luźny łańcuch podwiesiłem na drucie lekko napinając by nie przeskoczył na dolnej zębatce.

Oględziny - 7 popychaczy sztywnych, jeden można wcisnąć palcem bez oporu, to chyba winowajca.
Popychacze nie dały się wyjąć z dźwigni zaworowych ręcznie, zastosowałem dźwignię z klucza płaskiego 13mm i zagiętych szczypiec które wkładałem pod ruchomą główkę popychacza.

Miękki popychacz był w środku całkiem suchy, po zalaniu olejem zachowywał się poprawnie.
Problem leżał więc w dostarczaniu oleju, postanowiłem wszystko rozebrać i wyczyścić.

Wałki smarująco - łożyskujące dźwigienki mają zabezpieczenia w formie pierścieni z drutu, łatwiej wyjąć je po stronie z nacięciem w które wchodzi kołek-haczyk ustalający położenie wałka. Nie dały się wypchnąć ręcznie - wybijałem młotkiem poprzez wałek 14mm, trzeba uważać na zaślepki wspawane na końcach wałków, lepiej ich nie uszkodzić bo będzie wyciekał olej. Dla ochrony wkładałem dopasowaną grubą podkładkę ze ścięciem umożliwiającym przełożenie przez zabezpieczenie.

Elementy ułożyłem tak by trafiły na swoje miejsca.
Wałki myłem wpuszczając do otworów na przemian detergent i gorącą wodę, wstrząsając, obracając i przepłukując wodą pod lekkim ciśnieniem z węża prysznicowego.
Po kilkunastu płukaniach przestał wydobywać się szlam, na koniec przedmuchałem sprężonym powietrzem i zalałem olejem by nie korodowały.

Dźwigienki jak wyżej mycie, przedmuchiwanie.
WAŻNA SPRAWA - na górze dźwigienek są otworki odpowietrzające - u mnie tylko 1 na 8 był drożny, trzeba je przetkać / przeczyścić. Użyłem cienkiego drutu ze szczotki drucianej i ponownie przedmuchałem, to samo z otworkami smarującymi rolki.

Czyszczenie popychaczy.
WAŻNE - w instrukcjach wymiany popychaczy wspomina się, by absolutnie ich nie rozbierać Wink
Wyjąłem więc tłoczek, całość wypłukałem w benzynie, korpus zalałem olejem i kilkukrotnie wciskałem tłoczek otwierając pęsetą zaworek aż przestało wydobywać się powietrze. Trzeba przy tym dolewać po kilka kropli oleju do tłoczka
Gotowe - popychacz odpowietrzony, po ściśnięciu palcami powinien być całkiem sztywny.
I tak 8 razy.
Jeśli przy ściskaniu palcami olej będzie się wydobywał z zaworka, to można próbować go rozebrać i wyczyścić, ale lepiej chyba wymienić na nowe.
Uznałem, że nie ma takiej potrzeby i mogę zamontować ponownie stare popychacze.

Składanie mostka poszło już łatwo, wałki dały się wsunąć ręcznie, podobnie popychacze, wałki przelałem olejem.
Wałek rozrządu umyłem jak poprzednio, nie było z nim żadnego szlamu co daje trochę nadziei, że układ smarowania w dolnej części silnika jest w miarę czysty.
Napinacz łańcucha po odkręceniu korka opróżniłem ze starego oleju, umyłem, napełniłem i odpowietrzyłem analogicznie jak popychacze, naciskając kulkę pęsetą.

Łożyska wałka dokręciłem wg informacji z forum momentem 14Nm, po kropli niebieskiego loctite na każdą śrubę.

Na zakończenie próbny rozruch i pełny sukces - zero stukania, a łańcuch nie grzechocze, czego życzę wszystkim zainteresowanym Smile

Zrobiłem kilka zdjęć, ale nie widzę możliwości zamieszczenia ich w tekście inaczej niż przez zewnętrzny serwer.


Ostatnio zmieniony przez epi7 dnia Sro 12 Gru 2018, 22:17, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
Keram2504
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 17 Kwi 2010
Posty: 5431
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowsze
Posiadane auto: Mercedes A-140 2000 Gaz Prins
Piwa: 193/114
Wysłany: Wto 11 Gru 2018, 21:52
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Jak pozbyłem się stukania popychaczy w Vaneo (i W168) 1.6


Cześć,
przenoszę do manuali i oczywiście browar.
Foty wrzuć na serwer i daj linki.
_________________
Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Powrót do góry
epi7

Czytelnik



Dołączył: 14 Lis 2018
Posty: 5
Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań
Posiadane auto: Vaneo 1.6
Piwa: 5/0
Wysłany: Sro 12 Gru 2018, 23:01
Temat postu:

Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Jak pozbyłem się stukania popychaczy w Vaneo (i W168) 1.6


Wspomniane fotki, po kliknięciu powinny wyświetlić się pełne wersje

Tak wyglądała głowica, przebieg na liczniku ok 240tys, olej nieznany.
Na zdjęciach innych użytkowników widziałem podobny stan.


Zabezpieczenie wałka podważałem w zaznaczonym wycięciu, drugi jest włożony odwrotnie,
więc wyjąłem zabezpieczenie z drugiej strony.


Widoczny pomocniczy wałek do wybijania, po kolei zdejmowałem zwolnione dźwigienki zaworowe.
Użyłem wałka 14mm który miałem pod ręką (i podkładki której nie ma na zdjęciu), lepszy byłby ok 15mm.


Otworek odpowietrzający w dźwigience zaworowej który należy udrożnić.
Rolki po umyciu wodą z detergentem przedmuchałem sprężonym powietrzem i obficie zalałem olejem.


Porównanie starego popychacza z nowym INA.
Zaopatrzyłem się w nowe przed pracą, ale nie wymieniłem.


Popychacz hydrauliczny w częściach, po prawej tłoczek z zaworkiem,
działał prawidłowo więc go dalej nie rozbierałem.


Popychacz w dźwigience, jeśli wystaje mniej to pewnie brakuje pod nim specjalnej podkładki.
W razie wątpliwości w którą stronę włożyć ową podkładkę - są na niej wyraźne ślady popychacza.


Jeśli można wcisnąć popychacz palcem to coś nie wyszło - brak oleju albo jest go za mało,
czyli popychacz jest zapowietrzony, ma być sztywno.


Mostek poskładany, trzeba pamiętać o zabezpieczeniach.
Po lewej widać 3 otwory, skrajne prowadzą do wałków - zalałem je olejem przed montażem w głowicy.


"Przyrząd" do końcowego płukania wałków. Wężyk igelitowy wciśnięty w końcówkę ogrodową.
Na zdjęciu minimalny przepływ wody by nie zalać aparatu.


Przy składaniu pomagałem sobie wkręcając lekko dwie śruby żeby mostek nie zsuwał się.
Widać podwieszony łańcuch.


Uszczelki kolektora i przepustnicy umyłem w wodzie z mydłem, ich gniazda oczyściłem i przedmuchałem.
Powrót do góry
Wystawiono 2 piw(a)
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum MERCEDES Forum Strona Główna -> ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1





 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Manuale


Mercedes

B 180

16 000

2006r.

266 000 km

pomorskie

Mercedes

B 170

17 900

2006r.

220 842 km

kujawsko-pomorskie

Mercedes

A 150

42 000

2012r.

160 000 km

pomorskie

Mercedes

ML 320

47 900

2008r.

200 454 km

śląskie

Mercedes

C 250

38 000

2010r.

177 000 km

pomorskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2019 Created by idealneT and OM System