Witam.
Układ dogrzewania wnętrza pojazdu( tak nazywa się według instrukcji) często nazywany jest Webasto. Nie do końca jest to prawidłowe, gdyż webasto jest nazwą jednego konkretnego producenta urządzeń służących realizowaniu tego celu, ale dla naszych potrzeb możemy przyjąć takie uproszczenie.
Mercedes w modelu W168 czyli A-klasie z silnikami CDI montuje w standardzie dodatkowe urządzenie mające na celu:
a. przyspieszenie nagrzewania się płynu chłodzącego w silniku, (a więc i całego silnika)- co za tym idzie
b. zmniejszenie czasu pracy silnika w niesprzyjających warunkach temperaturowych, a więc wydłużenie czasu życia a ponadto
c. przyspieszenie nagrzewania wnętrza pojazdu- a więc większy komfort.
Według niektórych źródeł ma to związek z wysoką sprawnością silnika (~~naciągane), według innych z przewymiarowaniem układu chłodzenia (~~nie wiem)- w każdym bądź razie jest. Szkoda tylko, że w standardzie nie jest montowany zegar zmieniający układ dogrzewania w ogrzewanie postojowe. To jest naprawdę komfort w zimie- ciepło i nie trzeba odśnieżać szyb.
Funkcja ta realizowana jest przez sprytną, kompaktową nagrzewnicę zamontowaną pod samochodem i zasilaną olejem napędowym ze zbiornika pojazdu. W związku z faktem, że nagrzewnica spala olej napędowy, efektem jej pracy jest między innymi powstawanie spalin, czyli dymu i hałasu - charakterystycznego buczenia wydobywającego się spod samochodu. Umiarkowane dymienie szczególnie w fazie rozgrzewania się komory i po zamknięciu dopływu paliwa w fazie studzenia urządzenia są dopuszczalne i prawidłowe. UWAGA. Spaliny jak to spaliny potrafią być gorące więc zalecałbym sprawdzenie, czy rurka służąca do ich odprowadzania ma swój wylot na zewnątrz pojazdu. (Znajduje się ona pod samochodem mniej więcej w połowie jego długości -(taka karbowana)).
Urządzenie włącza się automatycznie w momencie gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej 8 stopni Celsjusza po około 40 sekundach po uruchomieniu silnika i pracuje tak długo, dopóki temperatura płynu chłodzącego nie osiągnie ok. 82 stopni C. W przypadku wyłączenia silnika samochodu przed nagrzaniem płynu, nagrzewnica pracuje nadal do czasu wypalenia nagromadzonego paliwa i ostudzenia komory spalania. Może to trwać do około 3 minut. I to też jest prawidłowe.
Funkcję dogrzewania można wyłączyć wyłącznikiem zamontowanym na konsoli pomiędzy siedzeniami przednimi, ale nie zaleca się tego robić. Jeżeli do urządzenia podłączony jest dodatkowy zegar, to wtedy mówimy o ogrzewaniu postojowym. Dogrzewanie silnika w standardzie działa tylko w czasie gdy silnik pracuje. Jak wyżej napisałem, układ pobiera do pracy paliwo ze zbiornika w tempie około 0.25 litra na godzinę. W trybie ogrzewania postojowego, czyli bez pomocy ciepła silnika urządzenie podgrzewa płyn w układzie od temperatury około -15 stopni do +30 w czasie 20-25 minut, więc podczas pracy silnika czas pracy jest naprawdę nie długi, więc wyłączanie układu ze względu na oszczędności paliwa uważam za bezzasadne.
Osoby zainteresowane poznaniem wiekszej ilości szczegółów technicznych zapraszam na moją stronę
http://www.kozak-k.net84.net temat 11
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
Witaj Kozak ja chciałem w mojej A klasie zamontować zegar tak abym mógł zaprogramować czas włączenia ale niestety okazało sie że w miejscu gdzie się podłącza pompkę od obiegu nie ma pinów (dziwne ale prawdziwe) tak jakby płytka elektroniczna była nie przystosowana do przerobienia na ogrzewnie postojowe.. i nawet po podpięciu zegara też nie odpala zato zauważyłem że webasto jest sterowane masą z komputera
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
To by oznaczało że mercedes oszczędza. Czy w Twoim układzie jest pompa obiegowa ?. Webasto faktycznie sterowane jest masą (tak wynika ze schematu), więc powinno odpalać po podaniu na ten wtyk masy (wcześniej odłącz ten kabelek od sterowania samochodu). Jeżeli tak będzie to powinno wystarczyć dołożenie dwóch trzech przekaźników i powinno działać jako ogrzewanie.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
Było by to trochę dziwne. Może ktoś wymieniał konsolę od benzyny i nie chciało mu się robić dziury? Musiałbyś zajrzeć do środka czy nie leży tam włącznik albo chociaż same kable.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
Mój znajomy też ma automat i nie ma webasto, wynikałoby że nie w każdym CDI wkłądali je.. A wracając do mojego to podłączałem zegar pod pin 1 we wtyczce 6 pinowej i nic-zero reakcji a sygnał z komputera idzie na pin 5, pod 3 jest diagnoza i pod 6 wyjście na pompke paliwa czyli tylko 3 przwody z 6... nie mam również pompki obiegowej ale jak bym ruszył webasto to pompka byłaby tylko już formalnością. myślałem żeby podłaczyć zegar tak aby wysterowywał mi przekaźnik który podawałby mase na webasto, tak jak robi to komputer ale sygnał z zegara jest zbyt słaby żeby ruszyć cewke w przekaźniku i wyskakuje zaraz napis "SET STOP" na zegarze. Wydaje mi się że zegar myśli że to jest przeciążenie i się blokuje, a napięcie wychodzi z niego względem masy ok 10,5V troche za małe żeby ruszyć przekaźnik, musiałbym zastosowac coś pomiedzy zegarem a przekaźnikiem...
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
na to wygląda że nie ma. Mój MB jest mi znany od nowości napewno nic nie było zmieniane. Jak jest zimno to dużo pozniej zmieniają się biegi i po zapaleniu ma przez okolo 1 min wyższe obroty 1000obr/min
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
Faktycznie analizując teraz schemat i rozpiskę wyprowadzeń wychodzi, że dogrzewanie i ogrzewanie może się różnic elektroniką, ale jeszcze myslę że da się to uruchomic. Po pierwsze czy jesteś pewien że diagnozę masz na 3 a nie na dwójce?
Po drugie czy webasto startuje po podaniu bezpośrednio masy na 5-tkę?(zanim to zrobisz spróbuj odłączyc kabelek od kierunku komputer).
Z opisu wynika że:
F Złącze przewodów sterujących
1 nie przyporządkowane
2 wyjście diagnostyczne (typ 202/210) różowe
2 wyjście diagnostyczne (typ 168) żółte/białe
3 wejście sygnału plus trybu grzania
(typ 202/210)żółte/niebieskie
4 nie przyporządkowane
5 wejście sygnału minus trybu grzania(typ 168)żółte/niebieskie
6 wyjście pompy dawkująej paliwo niebieskie
Dołączył: 21 Lis 2008 Posty: 90 Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznan Posiadane auto: A170 ///AMG
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 27 Lis 2008, 22:03
Temat postu:
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
Witam mam pytanko mam w swoim maluchu ..dogrzewanie..ale nie ma programatora,a mam mozliwosc załałatwienia sobie tego programatora.. czy gdzies pod deska jest kostka,odczep do tego urzadzenia...czy musial bym szukac przewodow i zrobic sobie odczep?? Pozdrawiam
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
Kozak_K napisał:
Faktycznie analizując teraz schemat i rozpiskę wyprowadzeń wychodzi, że dogrzewanie i ogrzewanie może się różnic elektroniką, ale jeszcze myslę że da się to uruchomic. Po pierwsze czy jesteś pewien że diagnozę masz na 3 a nie na dwójce?
Po drugie czy webasto startuje po podaniu bezpośrednio masy na 5-tkę?(zanim to zrobisz spróbuj odłączyc kabelek od kierunku komputer).
Z opisu wynika że:
F Złącze przewodów sterujących
1 nie przyporządkowane
2 wyjście diagnostyczne (typ 202/210) różowe
2 wyjście diagnostyczne (typ 168) żółte/białe
3 wejście sygnału plus trybu grzania
(typ 202/210)żółte/niebieskie
4 nie przyporządkowane
5 wejście sygnału minus trybu grzania(typ 168)żółte/niebieskie
6 wyjście pompy dawkująej paliwo niebieskie
tak, pomyliłem się diagnoza jest na 2, webasto startuje od razu gdy podam mase.
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
Szymii napisał:
Witam mam pytanko mam w swoim maluchu ..dogrzewanie..ale nie ma programatora,a mam mozliwosc załałatwienia sobie tego programatora.. czy gdzies pod deska jest kostka,odczep do tego urzadzenia...czy musial bym szukac przewodow i zrobic sobie odczep?? Pozdrawiam
niestety, musiałbyś ciągnąć oddzielne kable ale podejrzewam że u ciebie też jest taki sam problem jak u mnie czyli uboga wersja płytki sterującej
Re: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) WEBASTO-wszystko?? o tym
No to brakuje tylko małego przekaźnika - myślę ze najlepiej kontraktonowego (baaardzo mały pobór prądu), który wysteruje sterownik webasto i dużego, który właczy nawiew.
I masz Kolego ogrzewanie postojowe
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Następny
Strona 1 z 7
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes klasa A i Vaneo ) Układ chłodzenia i ogrzewanie
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.