Dołączył: 27 Maj 2020 Posty: 9 Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań Posiadane auto: Jumper 9os 160Hp
Piwa: 0/1
Wysłany: Pon 10 Paź 2022, 15:04
Temat postu:
Sprinter 313 zasada działania dogrzewacza/ogrzewania
Witajcie. Na forum już od dawna ale od niedawna posiadacz sprintera 2008 313 CDI. Pytanie wprost zapewne proste dla posiadaczy webasto/dogrzewacza postojowego. Mianowicie mam takie sterowanie na desce rozdzielczej podwójne dolne ze znakiem plus i dwie diody. Mógłby mi ktoś łopatologicznie wytłumaczyć jak działa załączenie pierwszego od góry a na jakiej zasadzie działa to dolne ?
Pierwsze wiem ze można zahaczyć bezpośrednio przytrzymując guzik oraz po uprzednim ustawieniu czasowym na zegarze licznika drugie natomiast nie wiem na jakiej zasadzie działa.
Pod autem mam dwa tłumiki od dogrzewania jeden obok drugiego tak jakby dwa obwody ogrzewania.
Pozdrawiam
Tomek
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4811 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Pon 10 Paź 2022, 20:03
Temat postu:
Re: ( Mercedes Sprinter ) Sprinter 313 zasada działania dogrzewacza/ogrzewania
Jeżeli są dwa tłumiki, to masz dwa agregaty: jeden działa jako dogrzewacz, a drugi jako ogrzewanie postojowe. Można sprawdzić w programie EPC (podając numer VIN) ile ich jest lub po tzw. "rozszyfrowaniu numeru VIN" gdzie pojawiają się opcje wyposażenia dodatkowego auta.
Dołączył: 27 Maj 2020 Posty: 9 Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań Posiadane auto: Jumper 9os 160Hp
Piwa: 0/1
Wysłany: Pon 10 Paź 2022, 22:00
Temat postu:
Re: ( Mercedes Sprinter ) Sprinter 313 zasada działania dogrzewacza/ogrzewania
Domyślam się ze są dwa agregaty tylko właśnie mam guzik górny z „falą grzania” oraz dolny z „falą grzania” i plusem i pytanie jak jeden i drugi działa i który do czego służy górny sama fala domyślam się ze to ogrzewanie postojowe bo po przytrzymaniu przyciski zalacza się piec i grzeje w środku a ten dolny z plusem w zasadzie mogę tylko uruchomić w trakcie uruchomienia silnika i nie wiem jaka jest różnica i do czego służy.
Dołączył: 27 Maj 2020 Posty: 9 Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań Posiadane auto: Jumper 9os 160Hp
Piwa: 0/1
Wysłany: Sro 12 Paź 2022, 19:41
Temat postu:
Re: ( Mercedes Sprinter ) Sprinter 313 zasada działania dogrzewacza/ogrzewania
Zdziwię Cię kolego ale należę do tych co szukają a w ostateczności pytają. I co masz w tej instrukcji ? Proszę cię naciśnij przycisk aby włączyć ogrzewanie dodatkowe itp itd widzisz gdzieś wyjaśnienie jak to działa na jakiej zasadzie dlaczego jeden bez plusa mogę włączyć bez uruchamiania auta drugi tylko jak jest uruchomione ? Jeszcze raz wróć do pierwszego postu szukam wyjaśnienia jak kolega koledze przekazuje do czego ten przycisk kiedy go można włączyć lub nie i na jakiej zasadzie to działa. Mam dwa tłumiki czyli dwa obiegi. Wybacz ale w instrukcji tego nie ma
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4811 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Sro 12 Paź 2022, 20:38
Temat postu:
Re: ( Mercedes Sprinter ) Sprinter 313 zasada działania dogrzewacza/ogrzewania
Oj! Widzę że kolega rozżalony! Szuka i znaleźć nie może... Tu miało nastąpić porównanie do uporczywych acz nieskutecznych działań naszego miłościwie nam panującego rządu - ale się powstrzymałem
Nie zastanowiła cię terminologia? DOGRZEWACZ i OGRZEWANIE POSTOJOWE. Czy nie należało się w czasie szukania skupić na tej różnicy? Co to jest ogrzewanie postojowe (zwane potocznie "Webasto") raczej na pewno wiesz. Co to jest "dogrzewacz" raczej chyba nie wiesz.
No więc żeby nie narażać twojej cierpliwości w czasie poszukiwań krótkie wyjaśnienie.
Wprowadzenie do produkcji silników Common Rail obniżyło znacznie zużycie paliwa, ale dużo wyższa sprawność procesu spalania w silniku spowodowała, że mniejsza ilość ciepła była przekazywana do układu chłodzenia - a tym samym do nagrzewnicy. Przez dobre kilka lat konstruktorzy nie mogli sobie z tym problemem poradzić: silniki nawet po dłuższym czasie od uruchomienia miały 50, góra 60 stopni, a w kabinie było zimno jak w przysłowiowej psiarni. No to dżinżiniery z Mercedesa wpadły na pomysł, że jak nie mogą sobie poradzić z układem chłodzenia, to wyjściem będzie zamontowanie dodatkowego agregatu DOGRZEWAJĄCEGO silnik w czasie jego pracy. Pomysł według mnie karkołomny i dziwny - ale wypalił. Silnik zaczął się dogrzewać do temperatury wymaganej dla pracy silnika diesla (czyli ok. 83-85 stopni celsjusza), a w kabinie było ciepło. Lata późniejsze wyzwoliły genialne pomysły konstruktorów i obecnie stosowanie żadnych dogrzewaczy nie jest konieczne.
Czy mój wywód zaspokaja twoje oczekiwania "jak kolega koledze"?
Dołączył: 27 Maj 2020 Posty: 9 Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań Posiadane auto: Jumper 9os 160Hp
Piwa: 0/1
Wysłany: Sro 12 Paź 2022, 21:37
Temat postu:
Re: ( Mercedes Sprinter ) Sprinter 313 zasada działania dogrzewacza/ogrzewania
Rozżalony może nie po prostu liczący na odpowiedz prozaicznie prostą i taką dostałem i za nią dziękuję. Pytanie tylko jedno dogrzewacz w takim wypadku wspomaga nagrzanie silnika podczas jego pracy i jego uruchomienie możliwe jest tylko gdy silnik jest uruchomiony. A drugie może prozaiczne ale ogrzewanie postojowe można by powiedzieć również jest dogrzewacZem w sobie bo również nagrzewa silnik do żądanej temperatury pracy tak ?
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4811 Skąd jesteś (miejscowość / region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
Wysłany: Sro 12 Paź 2022, 22:04
Temat postu:
Re: ( Mercedes Sprinter ) Sprinter 313 zasada działania dogrzewacza/ogrzewania
ravetom napisał:
dogrzewacz w takim wypadku wspomaga nagrzanie silnika podczas jego pracy i jego uruchomienie możliwe jest tylko gdy silnik jest uruchomiony.
Tak. Powód jest prozaiczny: Żeby działanie dogrzewacza było skuteczne musi być obieg płynu chłodzącego. Dogrzewacz korzysta z pompy wody silnika, a ta pracuje dopiero wtedy, gdy silnik jest uruchomiony.
ravetom napisał:
ogrzewanie postojowe można by powiedzieć również jest dogrzewacZem w sobie bo również nagrzewa silnik do żądanej temperatury pracy tak ?
Zadaniem ogrzewacza postojowego jest głownie nagrzanie kabiny auta. Drugim jego zadaniem jest podgrzanie silnika do temperatury ułatwiającej rozruch przy niskiej temperaturze otoczenia. Tylko że tutaj jest pewne ograniczenie: płyn chłodzący zostaje podgrzany do temperatury niższej niż temperatura otwarcia termostatu. Czyli takiej, żeby podgrzany płyn krążył w tzw. "małym obiegu" i niepotrzebnie nie krążył przez chłodnicę - bo wtedy ciepło oczywiście pójdzie bez pożytku "w kosmos". Róznica w porównaniu do dogrzewacza jest jeszcze taka, że silnik w czasie jego pracy nie pracuje/ pompa wody więc nie działa. Z tego powodu ogrzewacz postojowy ma swoją własną pompkę elektryczną zwaną potocznie "pompką obiegową". Jest ona niezależna od pracy silnika.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mercedes Sprinter ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.